
»Kunderna vill kommunicera på nya sätt«
Försäkringsbranschen Nya regelverk och förändrade kundbeteenden är försäkringsbranschens stora utmaningar. Det anser Swedbank Försäkrings nya vd Johanna Okasmaa Nilsson.
Det har knappast undgått någon i finans- och försäkringsbranschen att EU-direktivet GDPR snart träder i kraft. Samtidigt arbetar försäkringsbranschen också med ett annat kommande EU-direktiv – IDD – som väntas träda i kraft i oktober. Båda direktiven innebär omfattande förändringar för försäkringsbolagen.
– Jag tror aldrig tidigare vi har sett så många nya regelverk samtidigt, som berör så många frågor. Mycket är bra, det är ökat konsumentskydd som ligger i botten, men att man behöver göra så stora förändringar samtidigt blir så klart en prövning, säger Johanna Okasmaa Nilsson.
Swedbank försäkring
• Helägt dotterbolag till Swedbank.
• Grundades 1990.
• Har cirka 140 anställda.
• Affärsområden: Pension, sjuk- och livförsäkring.
• Sammanlagt förvaltat kapital: 180 miljarder kronor.
Hon tog nyligen över vd-posten permanent på Swedbank Försäkring, efter att ha varit ställföreträdande vd och tidigare ordförande för bolaget. Regelverk är ett område hon kan väl. Johanna Okasmaa Nilsson är jurist i grunden och har bland annat jobbat som chefsjurist på Swedbank Försäkring och som tillförordnad chef för hela juristorganisationen på Swedbank AB.
– De omfattande regelförändringarna är definitivt en av de största utmaningarna för oss och för hela försäkringsbranschen den närmaste tiden.
Men det är inte bara reglerna i försäkringsbranschen som förändras. Även i kundernas beteende syns stora skillnader på kort tid, enligt Johanna Okasmaa Nilsson.
Kunderna vill kommunicera på andra sätt, de vill inte ha brev med försäkringsbesked.
– Det finns ett helt annat sätt att hantera försäkringar i dag än för några år sedan. Kunderna vill kommunicera på andra sätt, de vill inte ha brev med försäkringsbesked.
Hon anser att Swedbank Försäkring liksom andra försäkringsbolag måste blir bättre på att digitalisera kommunikationen. Pensionsbolagen var tidigt ute med digitalisering i form av Min pension, tjänsten som tagits fram tillsammans med Pensionsmyndigheten där kunder kan gå in och se sitt samlade pensionssparande och göra prognoser. Nu växer också insurtech-trenden, särskilt inom sakförsäkringar. Men mer krävs, enligt Johanna Okasmaa Nilsson.
– Man ser inte lika många nya digitala uppstickare på försäkringsmarknaden som inom bank. Det man ser är främst sajter som hjälper en att jämföra eller byta försäkringsbolag.
Inom livförsäkring och pension, som är Swedbank Försäkrings affärsområden, är insurtechbolagen ännu färre. Swedbank Försäkring samarbetar inte med något sådant bolag i dag, men Johanna Okasmaa Nilsson utesluter inte samarbeten i framtiden.
– Men jag tror också man ska vara ärlig, det är inte så att gemene man går in och googlar efter nya försäkringar. Det är inte en högintresseprodukt på det sättet. Jag tror mer på att digitalisera flödet för de som redan är kunder.
Det är inte så att gemene man går in och googlar efter nya försäkringar.
Swedbank Försäkring arbetar nu med att digitalisera och förbättra kommunikationen med både de egna kunderna och bankkunderna i Swedbank.
– Vi vill öka kommunikationen och berätta för bankkunderna att vi har bra försäkringsprodukter. Framför allt ser vi en möjlighet att växa inom individuell tjänstepension, säger Johanna Okasmaa Nilsson.