Gå direkt till textinnehållet

Måste arbets­givarens upp­sägning vara skriftlig?

Frågor och svar Förbundsjuristen Henrik Cronier svarar på frågor om vad som gäller i Finansförbundets avtal.

Fråga: Jag undrar om arbetsgivaren kan säga upp en anställd muntligt – eller måste det alltid ske skriftligt?

Få svar på din fråga

Undrar du något om vad som gäller i Finansförbundets avtal?
Mejla din fråga till
redaktion@finansliv.se

Henrik Cronier: Till skillnad från egen uppsägning så måste arbetsgivares uppsägning av anställd följa vissa formkrav. Ett är till exempel att uppsägningsbesked ska vara skriftligt. Det ska vidare framgå vad skälet till uppsägningen är, uppsägningstid och hänvisning till hur man ska agera om man tycker att uppsägningen är felaktig.

En uppsägning ska normalt föregås av förhandlingar mellan fack och arbetsgivare.

Svaret gavs i februari 2018.

Mest läst

»Hur oacceptabelt är oacceptabelt när det gäller affärer med länder som startar krig eller kidnappar och fängslar oliktänkande, undrar Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Läs Axel Andéns ledare

Finansförbundets krönika

»Genom att vara aktiva lokalt och vara många ombud kan vi använda kollektivavtalets och arbetsmiljöavtalens fulla kapacitet.«
Läs Finansförbundets krönika