Gå direkt till textinnehållet
Foto: Mostphotos

Nischbanker bötfälls för bristfälliga kreditprövningar

Nischbankerna Svea Bank och Resurs Bank ska betala böter på 95 miljoner kronor. Anledningen är att bolagen inte gjort tillräckliga kreditprövningar av konsumenter som tagit blankolån.

Finansinspektionen ger Svea Ekonomi, som nu är en del av Svea Bank, och Resurs Bank en anmärkning och sanktionsavgift på totalt 95 miljoner kronor för bristfälliga kreditbedömningar av konsumenter som tagit större blankolån.

Myndigheten uppger att bolagen har använt sig av bristfälliga uppgifter om låntagarens skuldsituation, och därför inte tagit hänsyn till alla skulder som en konsument kan ha haft. Enligt FI har nischbankerna exempelvis bortsett från storleken på eventuella bolån och från utgifter kopplat till boende, barn och lån som låntagaren haft sedan tidigare.

– Ordentliga kreditprövningar är det viktigaste skyddet för att konsumenter inte ska hamna i skuldfällor. Att företagen helt har bortsett från utgifter som är centrala för konsumenter och inte ens har beaktat storleken på eventuella bolån är anmärkningsvärt, säger FI:s biträdande generaldirektör Susanna Grufman i en kommentar.

FI:s böter för Svea Bank och Resurs Bank uppgår till 45 respektive 50 miljoner kronor.

Sanktionsavgifterna kommer efter att Finansinspektionen de senaste två åren granskat ett flertals nischbankers kreditprövningar och om de ligger i linje med konsumentkreditlagen och Finansinspektionens allmänna råd om krediter i konsumentförhållanden.

Resurs Bank uppger i ett pressmeddelande att banken inte delar Finansinspektionens syn.

– Vi kan konstatera att vi och Finansinspektionen har olika syn på sakfrågan liksom den rättsliga regleringen kring processen för kreditbedömningar. Resurs Bank tar ansvarsfull kreditgivning på stort allvar och gör alltid en noggrann bedömning av våra kunders återbetalningsförmåga, säger Nils Carlsson, vd på Resurs Bank i en kommentar.

Även Svea Bank anser att man har levt upp till kraven i regelverket.

– När Finansinspektionen ställt nya och mer långtgående krav har vi rättat oss efter dessa. Vi kommer att titta igenom beslutet i detalj, innan vi bestämmer oss för ett eventuellt överklagande, säger Lennart Ågren, CEO på Svea Bank, i ett skriftligt uttalande.