Ny app ska hjälpa unga att spara
Klirr, är en ny app som automatiskt rundar av småbelopp och skickar dem till sparande varje gång man handlar. Den blev nyligen vinnare när inkubatorn Sting valde bland de bolag som under hösten varit en del av deras fintech-program.
Sting
Sting står för Stockholm innovation & growth
Sting väljer årligen ut 20 bolag per år till sina inkubatorprogram och acceleratorprogram. Cirka 70 procent av de antagna bolagen kommer från näringslivet och 30 procent har kopplingar till universitet och forskningsinstitut.
I programmen får bolagen tillgång till affärsänglar, en riskkapitalfond, en rekryteringstjänst och ett nätverk.
Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Huvudpartners är Almi Företagspartner och KTH.
I Stings Fintechprogram har tolv bolag deltagit. De har bland annat coachats av affärsängeln Jane Walerud, som var en av de första investerarna i Klarna.
Klirr är en app som rundar upp kortköp till ett visst belopp, till exempel närmaste tia eller tjugolapp, och sedan hjälper till att investera pengarna på börsen. Kunden väljer själv risk och därefter sköter tjänsten investeringarna.
Målgruppen är unga vuxna:
– Det är en målgrupp som kanske aldrig besökt ett bankkontor i hela sitt liv och därmed har bankerna inte någon relation med dem. Dessutom bryr sig bankerna knappt om dessa kunder för de inte tycker att de genererar tillräckliga intäkter åt banken. Vi bygger en produkt som är både rolig och snygg som riktar sig direkt till denna målgrupp. Vi älskar alla våra kunder och dessutom pratar vi med våra kunder på ett språk som de förstår, säger en av grundarna Per Sköld.
Hur skiljer sig det ni gör från traditionellt banksparande?
– Traditionellt banksparande är tråkigt och trist. Vi gör något som är roligt och spännande. Vi är en aktiv coach som hjälper dig med ditt långsiktiga sparande och ser dessutom till att du har kul på vägen.
Just nu diskuterar teamet bakom Klirr med flera banker om att bli partner.
– Mottagandet har varit övervägande positivt. Vi behöver bara en bankpartner inledningsvis och det är lite först till kvarn som gäller. Än har vi inte valt partner men vi hoppas vara klara med förhandlingarna inom kort, säger Per Sköld.
Tidigare i år stod det klart att Ålandsbanken gör en så kallad white label-lösning tillsammans med en annan spar-app Dreams. Det betyder att Ålandsbanken står för teknik och juridik medan Dreams har gränssnittet gentemot kund. Många i branschen diskuterar huruvida detta är klokt eller inte av bankerna.
– Bankerna vet själva att de är svaga i den målgrupp vi riktar in oss på. Det vi erbjuder är att bygga en stark relation med denna målgrupp och jag tror det finns en poäng att det görs under ett annat varumärke än bankens egna, säger Per Sköld.
Han är tidigare medgrundare av ehandelssajten Bangerhead och drar paralleller med det som hände detaljhandeln när e-handeln växte sig stark.
– Jag tror bankerna kommer bli tvungna att vara proaktiva för att behålla sina marknadsandelar framöver. De har levt i en ohotad miljö i alla tider men nu börjar landskapet förändras. E-handelns intåg på svensk detaljhandeln förändrade landskapet helt och jag ser samma utveckling framför mig inom banksektorn. De stora retailkedjorna märkte inte att e-handeln roffade åt sig allt större marknadsandelar förrän det var för sent. I dag har vi e-handelsbolag som omsätter miljarder och det är pengar som egentligen borde stannat kvar hos retailbolagen om de varit lite mer på hugget, säger han.
Klirr ska enligt planen lanseras under våren 2016 och målet är sedan att expandera i Europa.
Unn Edberg