Så hanterar du kollegans dåliga humör
Tips Det är inte alltid helt lätt att navigera runt mellan kollegernas dagliga humör.
En arbetsplats är full av mänsklig interaktion och det är ett faktum att det inte alltid är helt lätt att navigera runt mellan kollegernas olika personligheter eller för den delen dagliga humör. Magasinet Forbes har listat 3 enkla tips som hjälper dig i arbetsdagens sociala utmaningar.
1. Bekräfta kollegans känslor. Det här låter kanske lite fånigt att behöva göra, men om din passivt-aggressiva eller sura arbetskamrat får höra »jag förstår att det här beslutet gjorde dig besviken« eller »jag fattar att du är stressad« så lättar oftast stämningen och din dag kommer automatiskt bli enklare.
2. Våga vara obekväm och tydlig. I obekväma situationer är det oftast enklast att försöka släta över en konflikt eller en ta den lätta vägen ur en diskussion. Men i längden vinner du på att säga emot, konkretisera din åsikt och argumentera för den.
3. Sätt gränser. Är du en sådan person som säger »Visst, inga problem« när en kollega eller chefen ber dig göra en extrauppgift har du mycket att vinna på att helt enkelt säga nej om du faktiskt inte hinner. Du undviker därmed framtida konflikter om ofärdigt arbete och minskar din stress.