Gå direkt till textinnehållet
Coworkers criticize colleagues during coffee break . The male is making a comment under his breath while the female looks in disgust. They are sitting in front of a small office kitchen.

Stoppa ohövlighetsviruset

En trist samtalston på arbetsplatsen smittar. Och effekten kan hålla i länge - det visar en ny amerikansk undersökning.

Den som blir ohövligt bemött på jobbet löper stor risk att själv vara ohövlig tillbaka, både på jobbet och privat. Det visar en amerikansk undersökning, publicerad i Journal of Applied Psychology, som tidningen Arbetsliv tagit del av.

– En del av problemet är att vi generellt sett är för toleranta mot negativt beteende. Ohövligt beteende har en otroligt negativ effekt på hela arbetsplatsen, säger Trevor Foulk, doktorand på University of Florida, som lett studien, i en kommentar.

I studien fick 90 studenter träna på förhandlingsteknik med varandra. Den som upplevde sin förhandlingspartner som ohövlig löpte större risk att uppfattas som ohövlig av nästa förhandlingspartner. Effekten kvarstod trots att en vecka gick mellan de olika förhandlingstillfällena.

I ett annat studiemoment delades studenterna in i två grupper. Den ena fick se en film där kollegor uppträdde otrevligt mot varandra och den andra en film där kollegor uppträdde neutralt. Efter filmen fick de svara på ett fiktivt mejl från en kund skrivet i en neutral ton. De som sett filmen där det fanns en otrevlig ton tenderade att svara otrevligt på mejlet.

Tips – så blir det trevligare på jobbet:

  • Tala aldrig illa om kollegor eller chefer.
  • Tala alltid med respekt om dina kollegor inför kunder, även om de begått fel.
  • Fäll inte negativa kommentarer om dina kollegors utseende.
  • Säg god morgon och hejdå.
  • Tacka om du får hjälp av en kollega.
  • Uppmärksamma om dina kollegor gör något bra.