Så minskar du stressen i sommar
Emanuel Nilsson föreläser på skolor och arbetsplatser om sina erfarenheter som utbränd. Foto: Per Slagbrand

Så minskar du stressen i sommar

Stressad? Experten Emanuel Nilsson tipsar hur du kommer ned i varv.


Varje år sjukskrivs
runt 32 000 personer på grund av utbrändhet, enligt Arbetsmiljöverket. Det motsvarar ungefär 90 personer per dag. För 5 år sedan gick Emanuel Nilsson, då 21-årig entreprenör, in i väggen.

Det finns en uppsjö av symptom. Oro, ångest, nedstämdhet, sömnproblem, konstant trötthet, yrsel och hjärtklappning, för att nämna några. Men istället för att se problemet letade Emanuel efter snabba lösningar. Till slut tog batteriet slut.

– Det är som att gå i ett tunnelseende. Man ser inte människorna omkring sig, utan klarar bara av att koncentrera sig på en sak i taget. Till slut drar kroppen i alla bromsar som finns, säger han.

Nu för tiden föreläser Emanuel Nilsson om sin utbrändhet. Det finns fyra metoder han framför allt vill trycka på för att undvika stress och för att inte hamna i en negativ spiral.

Den första metoden kallar han för sund egoism. Principen är densamma som vid en nödsituation på ett flygplan; att alltid hjälpa sig själv först innan man kan hjälpa andra.

– Man måste våga säga nej ibland och att sätta sina egna gränser utifrån egna prioriteringar.

Nästa aspekt handlar om just prioriteringar. Vad är viktigt för en själv? Se till att reda ut det och prioritera därefter. Emanuel lyfter fram 80/20-regeln som ett bra riktmärke.

– 80/20-regeln innebär att 20 procent av orsakerna kan stå för hela 80 procent av verkan. Ibland räcker det alltså med 20 procent av arbetstiden för att uppnå 80 procent av resultatet på en uppgift. Identifiera vilka områden du vill satsa på och lägg lite mindre tid på varje uppgift så kommer du sannolikt att både få mer gjort och bättre resultat.

Emanuels tredje tips är att sluta låtsasstressa. Det är ett tillstånd där man känner sig produktiv men kanske slarvar istället, tar ogenomtänkta beslut och gör mer skada än nytta.

Den fjärde och sista aspekten handlar om återhämtning. Enkla saker som att ta en bensträckare mellan möten eller en power nap efter jobbet, att ta semester och med jobbmejlen avstängd. Hitta också egna sätt att koppla av, för återhämtning kan även innebära att ägna tid något som ger avkoppling som en hobby eller att umgås med vänner.

– Man kan jobba mycket och hårt om man bara får ordentlig återhämtning efteråt. för ska man nå höga resultat måste man vila och få återhämtning. Inom idrotten är det helt självklart. Men i näringslivet är det inte alls vedertaget, vilket är märkligt.

Har du kontroll över din återhämtning nu?

– Det blir kontinuerligt bättre. Men visst, jag känner mig skadeskjuten och jag har bättre och sämre dagar. Det är ganska rejäla skador man får, både på kroppen och hjärnan.

Hur varvar du ned?

– Det är en ständig övning, men jag försöker vara närvarande i nuet. På det sättet bygger jag inte heller upp lika mycket behov av återhämtning. Sedan mediterar jag också mycket, vilket är ett effektivt sätt att landa i nuet och bli mer närvarande. Att träna ger också en positiv effekt för mig.

publicerad
1 juni 2017
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram