Vad gäller om jag lämnar arbetet i ett privat akut ärende?
Frågor och svar Förbundsjuristen Henrik Cronier svarar på frågor om vad som gäller i Finansförbundets avtal.
Fråga: Min sambo drabbades av en svår olycka på sin arbetsplats och fick åka in akut på sjukhus. Jag blev uppringd av sjukhuset och lämnade min arbetsplats. Jag hann dock meddela mina kolleger och min chef om vad som hade hänt och åkte direkt till sjukhuset. Under två dygn svävade vi i ovisshet om min sambo skulle överleva. När jag kom tillbaka till arbetsplatsen fick jag en varning från min arbetsgivare eftersom jag lämnat arbetsplatsen utan att ha lämnat in en ledighetsansökan. Är det bara att acceptera detta?
Få svar på din fråga
Undrar du något om vad som gäller i Finansförbundets avtal?
Mejla din fråga till
redaktion@finansliv.se
Henrik Cronier: Det finns en lag som heter rätt till ledighet av trängande familjeskäl. Enligt denna lag har man rätt att avvika från arbetet när en akut situation uppstår. För att använda sig av denna lag som stöd till att lämna arbetet krävs att din närvaro är absolut nödvändig. Det kan handla om sjukdom eller olycksfall inom familjen. Eftersom du meddelat din arbetsgivare om vad som inträffat och din närvaro var nödvändig ska du inte drabbas av repressalier. Man har inte rätt till lön om man är frånvarande från arbetet med stöd av lagen. I vissa kollektivavtal, till exempel BAO-avtalet, finns dock möjlighet till kortare ledighet eller permission i vissa situationer, både med och utan löneavdrag.
Svaret gavs i juni 2018.