»Vi har den bästa produkten«
Waizer tar upp kampen mot bankerna och de digitala rådgivarna.
Det senaste året har flera så kallade robotrådgivare gjort entré på den svenska fintechscenen. Opti, Sparplatsen, Sigmastocks och Lysa är bara några av spelarna som har presenterat sig för att ge spararna bättre och billigare råd kring pension och privat sparande.
Det senaste tillskottet är Waizer. Bolagets grundare är duon Kalle Erlandszon, medgrundare till pensionsbolaget Lifeplan, samt Michael Lindskog, tidigare chef för klädjätten Zalandos nordiska verksamhet.
Tjänsten går ut på att anpassa och optimera varje persons privata sparande baserat på individens finansiella situation, sparmål samt ett gäng andra faktorer. Waizer kommer, likt andra digitala rådgivare, att utgå från fonder och ETF:er. Den stora skillnaden ligger i bolagets algoritm och finansiella teorier som enligt Michael Lindskog, vd i Waizer, är betydligt mer avancerade än konkurrenternas.
I juli smyglanserade bolaget betaversionen av den digitala förvaltningstjänsten. Planen är att lansera fullt ut senare i höst när ytterligare funktioner har integrerats i tjänsten. Målsättningen är att bli marknadsledande, och duon säger sig ha goda förutsättningar slå sig in bland konkurrenterna och relativt snart ligga i täten.
– Vi anser att vi har den bästa produkten, vi har lång erfarenhet från digital rådgivning och de bästa möjligheterna att snabbt få en stor kundbas, säger Lindskog.
I dag har bolaget runt 100 kunder och planen är att snabbt skala upp verksamheten. Målsättningen är att nå upp till ett par tusen kunder redan under hösten och sedan snabbt öka kundantalet ytterligare under 2018. För att sätta strategin för bolaget i nuläget diskussioner med externa investerare.
– Vi håller för närvarande på att ta in kapital. Investerarrundan är inte stängd ännu, men vi har flera diskussioner med både affärsänglar och venturekapitalfonder. Vi räknar med att ha rundan stängd ganska snart.
Inledningsvis kommer förvaltningstjänsten vara gratis att använda, däremot tillkommer underliggande fondavgifter mellan 0,15 och 0,2 procent per år. Dessa kommer dock inte Waizer till godo, säger Michael Lindskog.
– Vi är helt oberoende och får inga ”kick-backs” som många traditionella rådgivare.
För att göra sparandet enklare samarbetar Waizer med Nordnet. Där kan kunderna öppna ett investeringssparkonto som förvaltas av Waizer. Att komma igång med sitt sparande tar mellan fem och tio minuter, menar Lindskog.
– Efter att kunden har överfört pengar till det nya ISK:t som skapas under kontoöppningsprocessen hos Nordnet behöver kunden egentligen inte göra något mer. Vi sköter portföljen och göra alla placeringar samt ombalanserar innehaven kontinuerligt.