6 tips för flextidare
De som har flexibla arbetstider jobbar oftast mer övertid än de som inte kan påverka sina arbetstid. Det visar forskning från bland annat Tyskland och Storbritannien, som Dagens nyheter tagit del av.
Christin Mellner, forskare på Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet, ger i tidningen följande tips för hur man förhåller sig till det gränslösa arbetslivet:
1. Bli medveten om i vilken utsträckning du läser, skriver och besvarar jobbmejl, samtal och sms utanför ordinarie arbetstid. Bara för att det är tekniskt möjligt måste du kanske inte göra det.
2. Se över hur mycket du faktiskt jobbar. Försök organisera arbetet inom ramen för din ordinarie arbetstid.
3. Vid för hög arbetsbelastning – be chefen om avlastning och/eller hjälp att prioritera.
4. Som chef och arbetsgivare har du ansvar för att se till att de anställda har en rimlig arbetsbelastning och möjlighet att utföra sitt arbete inom den avtalade arbetstiden.
5. Som chef är det viktigt att stötta medarbetarnas egen gränssättning. Att se till att de kan gå hem i tid, och bara i undantagsfall mejla dem sena vardagskvällar, helger eller under semestrar.
6. Diskutera gemensamma riktlinjer kring tillgänglighet.
Text: Åsa Berner