Gå direkt till textinnehållet

Amazon är inte det enda »hållbara« företaget som utarmar planeten

Krönika »Jag kollar  lite förhoppningsfullt på innehav i några av världens största hållbarhetsfonder. Och hör och häpna: Amazon är ett av de största innehaven i alla dessa.«

Du sluter ögonen, du lyssnar in bilderna som sakta rullar någonstans i det undermedvetna. Alla ljud, fåglar, vibrerande eter som känns inpå huden. Platsen där allt har en mening, platsen som bygger på balans. Amazon. Fast i det här fallet är det inte »den« Amazon vi pratar om. Den Amazon som för tillfället försvinner för varje dag, som bränns upp för att världens medel­klass ska äta mer kött, och få »biobränsle« för att döva sin lagom distanserade ångest som för det mesta försvinner under en sensommargrillfest. Inte den Amazon.

Vi pratar om ett av världens största företag vars intåg på olika marknader beskrivs som en jordbävning på steroider.

Ett företag som får tiggarbrev från politiker, som gör som det vill, hur det vill och när det vill. Vilken gudomlig känsla det måste vara!

Amazon liknar mycket få företag i världen. Jeff Bezos, en av världens rikaste män, är visionären som skapat maskineriet som tuggar sönder tiden mellan nu och framåt, mannen som vill kolonisera rymden. Mannen som i en av sina få intervjuer sagt att framtida generationer kommer utarma jorden på den energi som behövs och att lösningen ligger bortom jordens yta.

Mannen vars affärsverksamhet de svenska politikerna välkomnat med mössan i handen. Märkligt. Inte minst då företaget Amazon som för närvarande har 600 000 anställda bokstavligen struntar i allt som har att göra med ansvar.

Skatten betalas helst inte och företagens klimatpåverkan ligger på ett 4-graders scenario, och alla 3 miljoner svenskar som lyssnat på Greta Thunberg vet att det är 1,5 grad som vi har råd med.

Jag tänker först att det måste vara fel. Jag menar: affärsmodellen är ju att köpa det du inte behöver, helst mycket, (då får du rabatt).  Men ack så fel jag hade.

Nåväl, klimatförändringar kommer marknadskrafterna att lösa eller hur? Teknik, företagsamhet, och inte minst finansmarknaden. Och väl där kollar jag lite förhoppningsfullt på innehav i några av världens största hållbarhetsfonder. Och hör och häpna: Amazon är ett av de största innehaven i alla dessa. Jag tänker först att det måste vara fel. Jag menar: affärsmodellen är ju att köpa det du inte behöver, helst mycket, (då får du rabatt).  Men ack så fel jag hade. Amazon är tydligen ett hållbarföretag som är »på bättringsvägen« och arbetar innerligt med att hantera sina risker och bidra till omställningen.

Jag tog mig en titt till på företaget och hittade inte så mycket som talar för att Amazon ställer om sin affärsmodell. Det är klart att det är svårt att säga nej till ett företag som levererar, stadigt, med sjukt bra avkastning och som passar in så bra i olika modellportföljer.

Samtidigt är vi inne på en farlig väg. Den bräckliga hållbarheten i finansbranschen kommer åka på sådant däng om några år eftersom det vi säljer till våra kunder inte är hållbart. Det är inte verifierat, inte validerat och vi kan i de flesta fall, som i Amazons, inte ens prata med företaget. Amazon svarar nämligen inte på investerarbrev eller samtal.

Finanssektorn har sen 2008 haft svårt att återupprätta någon form av publikt förtroende. Hållbar­heten har varit en del av det arbetet, en viktig del, kanske en av de få som verkligen lett till förändring i finansbranschen.

Som det ser ut just nu finns det en risk att det lilla förtroendet kommer urholkas igen eftersom alla vackra ord inte kommer räcka till när kunderna en dag frågar, vad de egentligen får när de investerar i en hållbar fond? Amazon är inte ensamma om vara »hållbara« företag i självutnämnda hållbara fonder. H&M återfinns i rätt många svenska hållbarhetsfonder och lyfts till och med fram som ett exempel på företag som hanterar sin verksamhet hållbart. Jag undrar: var och hur? En affärsmodell som heter snabbmode är inte – och kommer aldrig vara – hållbar. Det spelar ingen roll hur mycket pengar företaget lägger ner för att sminka upp sin image. Ingen har någonsin kunnat verifiera ett ord i H&Ms hållbarhetsrapport.

Ett tips till branschen: Bjud in ungdomarna från Fridays for Future och försök sälja en hållbarhetsfond: berätta hur ni jobbar, varför ni väljer de företag ni gör, hur hållbara de är. De har kanske inga pengar just nu. Men vill ha ni dem utanför ert kontor med skyltarna »Ni dödar vår framtid«? Det är ju inte bra för affärerna eller hur? Sen verkar de inte tröttna så lätt. Förståeligt, då deras framtid ser minst sagt icke lönsam ut.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord