Ny teknik låter bankkunder bli identifierade med hjälp av rösten

Ny teknik låter bankkunder bli identifierade med hjälp av rösten

Nu finns tekniken som låter bankanställda identifiera sina kunder via rösten. Flera banker använder redan tekniken och Barcelys hör till dem som var tidigt ute. 

Röstidentifikation

Här är lite mer om Barcleys arbete kring röstigenkänning.

 

Kunder till Barcleys Wealth and investment management kan få sin identitet verifierad automatisk på 20 sekunder mot den röstbank som bolaget har från tidigare inspelade samtal. Det gör att banktjänstemännen kan fokusera på uppfylla kundens behov snabbt snarare än att ägna de första minuterna åt identitetskontroll.

– Det ger ett bättre värde för klienten, säger Matt Smallamn, chef för kundupplevelse och förändring på Barclays Wealth and investment management.

Tekniken som Barclays använder heter FreeSpeech och kommer från Nuance Communications. Den nya tekniken kräver inte att kunden använder särskilda ord eller fraser utan systemet har utifrån tidigare samtal dragit ut karaktäristiska drag hos rösten oberoende av vad som sägs som exempelvis tonfall, röstläge och hastighet i talet. Enligt Naunce är rösten lika unik som fingeravtryck, ansiktsavläsning eller dna. Tekniken analyserar över 100 aspekter av rösten.

Förutom att det skapar bättre samtal mellan kund och banktjänsteman så gör det också identifieringsprocessen enklare för kunden eftersom hen slipper komma ihåg lösenord eller pinkoder.

Det franska försäkrings- och finansbolaget Manulife har i dagarna också infört Nuance teknik. Det berättar bolaget i en egen nyhetstext. Kunder som vill använda systemet kan numera läsa in sitt kontonummer och sedan på franska eller engelska säga ”På Manulife är min röst mitt lösenord” för att öppna kontot för röstigenkänning. Manulife har 28 000 samtal om dagen och har en tredjedel av Kanadas befolkning som kunder.

 

publicerad
14 september 2015
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram