Bli en kommunikativ ledare – 4 åtgärder som tar dig dit
En kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation.

Bli en kommunikativ ledare – 4 åtgärder som tar dig dit

En ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation. Forskning visar att det finns fyra beteenden som gör dig kommunikativ. 

4 steg till bättre kommunikation

Strukturera: Tydliggöra mål och förväntningar. Definiera, planera och fördela uppgifter.

Utveckla: Coacha och träna

Interagera: Skapa öppenhet, ge stöd och lös konflikter.

Representera: Företräd ditt team och din organisation. Bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.

(Källa: Chef)

– Alla ledare, och alla överlag, kommunicerar, bra eller dåligt – effektivt eller ineffektivt. Men en kommunikativ ledare har som mål att engagera andra genom sin kommunikation och det finns en kompetensaspekt i det. Kommunikationsförmåga är något som kan förbättras och utvecklas”, säger doktoranden Solange Hamrin vid Mittuniversitetet till tidningen Chef.
Hon har i sin forskning kartlagt och definierat vad det innebär att vara kommunikativ, hur det påverkar en organisation, och också tvärtom – hur en organisation påverkar det kommunikativa ledarskapet.

En ledare som är bra på att kommunicera kan förbättra en hel organisations kommunikation, liksom en ledare som kommunicerar dåligt kan försämra den. Men studierna visar också att det kan gå åt andra hållet; i värsta fall kan ledarens kommunikationsförmåga bli sämre i en organisation som inte är kommunikativ.

Oavsett situation så finns det vägar att förbättra kommunikationen. A och O är att ledaren förstår innebörden av att vara kommunikativ.
– Att vara kommunikativ är att involvera andra i beslutsfattandet genom dialog och återkoppling. Det är att vara närvarande och öppen för andras åsikter och input. Det är beteenden som påverkar arbetsmiljön positivt och gynnar effektiviteten, säger Solange Hamrin till Chef.

Kommunikativa ledare använder sig av fyra olika beteenden i sin kommunikation, visar hennes studier, nämligen att strukturera, utveckla, interagera och representera. Förbättrar du som ledare de beteenden, kan du förbättra din egen – och organisationens – kommunikation.

Text: Åsa Berner
Foto: Istockphoto

 

 

publicerad
12 februari 2016
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram