Casper den coole – vem är Nordeas nya vd egentligen?
Nordeas flytt kommer inte att påverka kunderna, sade vd Casper von Koskull i samband med flyttbeskedet.

Casper den coole – vem är Nordeas nya vd egentligen?

Egentligen ville han bli hockeyproffs. Idag kallar han en lunch utan kund för ett missat tillfälle. Finansliv beskriver Casper von Koskulls väg till finansbranschens topp.

Från hockeyfrälst till storbanks-vd

Namn: Casper von Koskull. ”Cappe” bland vänner och bekanta.

Född: 1960. ”Jag är en finne som bor i Stockholm och heter Casper, så det går ju bra i Danmark också”, säger Casper von Koskull.

Aktuell: Är sedan den 1 november 2015 vd på Nordea.

Familj: Träffade sin blivande fru i gymnasiet. Dotter och son.

Bor: Tvärgata till Strandvägen, ett stenkast från Nordeas styrelseordförande Björn Wahlroos. Lägenhet i Helsingfors.

Tidigare karriär: Inledde sin karriär på Citibank i Helsingfors, New York, London, och Frankfurt (1984-1994). Chef för schweiziska UBS nordiska investmentbanking-avdelning i London (1994-1998). Tolv år på ledande befattningar och som partner på Goldman Sachs i London (1998-2010). Fyra år som chef över Nordeas storföretagsenhet (2010-2015).

Kommer att tjäna: Samma fasta lön som företrädaren Christian Clausen, 12 miljoner kronor, plus rörlig del. Förra året låg Christian Clausens totala ersättning på nära 23 miljoner kronor med bonus och del i aktiespararprogram. ”Jag ser det som ett sätt att få rätt kompetens inne i banken, och inte mer än så.”, säger Casper von Koskull om bankens kompensationer. Han äger 221,065 aktier i Nordea.

60-tal i Finlands södra skärgård. Två kusiner och ett sommarställe.
– Jag och Cappe brukade klä oss i förkläden och servera farmor. För det fick vi några mark, säger Dan von Koskull.
Fler tecken på att han hade en blivande investmentbanker vid sin sida minns inte Dan von Koskull. Storkusinen ville mest ägna sig åt sport och brukade ta med honom på hockey. Favoritlaget Ilves, lokatterna, hade gulsvarta tröjor med ett stort grinande lodjursansikte som logga.

Den 1 november blev Casper von Koskull chef över Sveriges största bank. I ryggsäcken finns toppositioner hos några av branschens tyngsta arbetsgivare. Och, en uppväxt i pappers- och metallindustrins Finland.

Ett efternamn som får folk att undra. Släkten Koskulls sköld har nummer 184 på Riddarhuset och friherrlig status. Men inte i Finland.
– Farmor umgicks lite med några fina finlandssvenska Helsingforsfamiljer. Men vi har aldrig varit en del av det där, säger systern Annette von Koskull.
Pappans jobb som pappersingenjör tog familjen dit bruken kallade. De första åren betydde det Tervakoski. Finskt inland, höga granar och knappt en bil.

I 70-talets Högfors spelade Casper von Koskull och hans gäng fotboll med sopkorgar som provisoriska målstolpar. Staden var känd som en av Finlands rödaste.
– Det pratades om revolution. Absolut fanns det en uppfattning om att svensktalande såg sig själva om bättre folk, säger Casper von Koskull.
Klasskompisarna brydde sig inte om efternamnet, men ingen annan i Högfors hette Casper.
– Man fick höra att man var kasperdockan, säger Casper von Koskull.
Idag är Sannfinländarna stadens största parti. Stadsvapnet med två korsade hammare finns kvar.

I Tammerfors spelade nästan alla hockey. Och fabriksområdena var större än i Högfors. Casper von Koskulls klasskompis i gymnasiet och numera koncernledningskollega i Nordea, riskchefen Ari Kaperi, började snart spela på elitnivå. Men bankens blivande vd hade redan fått annat i tankarna.
Casper von Koskull väljer den finska handelshögskolan i Helsingfors, inte den finlandssvenska ”Hanken” dit finansmannen och Nordeas styrelseordförande Björn Nalle Wahlroos nyligen donerade 250 000 euro.
– Det är svårt att säga varför jag valde ekonomi. Jag tyckte att det kunde passa och var bra på matte. Men det var först under studietiden som jag började intressera mig för teoretiska uppbyggnader av effektiva marknader och allt det här, säger Casper von Koskull som då bodde i en liten lägenhet i centrum tillsammans med sin blivande fru.

Som nyutexaminerad student sommaren 1984 kliver han rakt in i Helsingfors bankvärld, som säljare på Citibank.
Grå kostym och stor telefon. Och en ung bankirs karriär som kantas av kriser. Den 19 oktober 1987, strax efter att Casper von Koskull börjat på Citibank i London, faller Dow Jones med 23 procent. Det är historiens största endagsfall på börsen. 90-talskrisen upplever Casper von Koskull från bankens New York-kontor på Park Avenue. Samtidigt i Sverige: stängda bankomater, en femhundraprocentig ränta och en halv miljon jobb som snart inte längre finns.

När världen börjar ladda för millennieskiftet är Casper von Koskull hög chef inom Goldman Sachs i London. Men finanskrisen 2008 betyder ett hårt slag för bankens rykte. Och kunder. Goldman Sachs pekas ut som en av de stora bovarna genom att ha marknadsfört och sålt värdepapper kopplade till bolån, vars värde man egentligen visste skulle minska. För bankfolk räknas ”GS” fortfarande som en av de mest prestigefyllda arbetsgivarna.
– Alla vet att Casper har varit partner i Goldman Sachs och jobbat arslet av sig. Det inger liksom respekt, säger en bankanalytiker.

Det är som chef över en ny, kundfokuserad storföretagsenhet, som Casper von Koskull 2010 blir rekryterad av Nordea.
– It’s still two minutes to nine, but we at Nordea like to be efficiant, so let’s start now.
Efter en och en halv timmes blåvita Power points på Nordeas kapitalmarknadsdag i maj förra året var det nu som resten av branschen fick upp ögonen för Casper von Koskull. De andra i ledningen kom mest med besked om ökade kostnader på olika håll. Men på Casper von Koskulls avdelning hade kostnaderna inte ökat alls. Han hade ökat värdet på sitt affärsområde genom att fokusera på avkastning istället för tillväxt. På värdeskapande affärer istället för fler affärer.
– Han sa helt rätt saker och kunde backa upp det med siffror. Efter det där så var det många som pratade om honom, säger en analytiker.

På en svårfunnen webcastlänk finns presentationen bevarad. Ett huvud kortare än resten av koncernledningen, och med händerna i fickorna, sticker Casper von Koskull ut där uppe på scenen. Han presenterar storföretagsenhetens kaxiga strategi: att fånga upp samtliga större företag och institutioner i Nordea-regionen. Han snubblar aldrig på orden, och skämtar lite med publiken när han lämnar över ordet till chefen för Nordeas förmögenhetsförvaltning (”Now you get some growth”). Det är på något sätt övertygande.
– Han är inte bara den där elitpojken, utan kan ta folk. Om man är uppvuxen i en industrimiljö som Casper så känner man till den andra sidan av livet. Jag tror att det är en del i varför han har gått så långt, säger Timo Vuori, styrelsekollega i den internationella handelskammaren i Finland.

Å ena sidan, fötterna på jorden och lättsam. Men också, en rain maker på finansspråk. Någon som på ett nästan överjordiskt sätt drar in nya lönsamma affärer till företaget.
– Han är en ganska lågmäld person, ingen som kör över folk. Men också extremt resultatorienterad på att man ska leverera, säger en medarbetare.
En annan kollega berättar om Casper von Koskulls motto: en lunch utan en kund är ett missat tillfälle. Två sidor av bankiren träder fram.

När ett pressmeddelande berättade att Casper von Koskull skulle ta över som vd efter Christian Clausen hade en tryckande augustivärme nyss intagit Stockholm. Svettigt i gatuträngseln, behagligt luftkonditionerat inne på Nordeas huvudkontor längs med Kungsträdgårdens norra kortsida.
Många hade hoppats på att banken skulle tillföra nytt blod efter Christian Clausens pensionsansökan. Då hade det surrat länge kring den förre vd:n. Jaktresor och privatjet med Nordeas storkund SCA, en exklusiv bostadsrätt finansierad av banken och vårens bot från Finansinspektionen på 50 miljoner kronor för brister i arbetet mot penningtvätt.

Ändå kan den interna rekryteringen inte ses som oväntad. En källa menar att Casper von Koskull var ett vd-ämne redan när han fördes in i koncernen 2010. Bankchefer bör alltid ha en lämplig efterträdare i åtanke, och en fostran inom organisationen är ett säkert kort. Andra flaggar för att Nordeas styrelseordförande Björn ”Nalle” Wahlroos är hjärnan bakom valet. Han känner Casper von Koskull sedan länge och har i samband med vd-utnämningen kallat kollegan för ”den mest kundorienterade och försäljningsfokuserade företagsbankiren”.
– En enklare och ganska trovärdig tes är att han gjort så bra ifrån sig på sitt område, att han nu får testa att köra hela banken, säger en analytiker.

Idag är Nordea en av de största bankerna inom EU med över tio miljoner privatkunder. Som vd blir Casper von Koskull chef över 30 000 anställda på tre affärsområden: kontorsservice, storföretag och förmögenhetsförvaltning. Här ansvarar ställföreträdande koncernchefen Torsten Hagen Jørgensen för de mer operativa, interna processerna. Maskinparken. Det är tydligt hur upplägget speglar duons personligheter, tycker en källa.

Men Casper von Koskull kommer inte undan tekniken. I början av november hackades Swedbanks hemsida och låg nere under flera timmar. Nedsläckningen, en så kallad DDos-attack, innebär att sajten anropas så många gånger att den överbelastas och kraschar. På Twitter skrev kontot Drozqt:
“While Swedbank is trying to mitigate my attack (10 hrs downtime lul) i’m gonna prepare for @Nordea. Nordea is soon #offline.”
Dagen efter fungerade inte Nordeas hemsida. Parallellt med att retweeta artiklar om sina framgångar skriver Drozqt:
”Nordea.se is now #offline We even downed their cached version of website.”
På kontots profilbild gör den amerikanska sångerskan Ariana Grande peacetecknet och bär ett diadem med kattöron.

De kommande åren ska en miljard euro satsas på digitala system inom Nordea.
– Att under fortsatt lönsamhet bygga om banken är verkligen ingen lätt uppgift. Ofta blir sådant här långt dyrare än vad man tror, säger en bankanalytiker.
2015 var tungt för banken. Några timmar efter att Nordea presenterade sin fjärde delårsrapport hade Nordeaaktien sjunkit med fyra procent. I förra årets bankundersökning från Svenskt kvalitetsindex fick Nordea sämst betyg av alla bankers privatkunder.
– Jag uppfattar Nordeas organisation som ganska konkurrensfylld internt. Men om två, tre år tror jag att Casper kommer ha satt sin prägel på banken, säger en analytiker.

I ett blött och ljummet november satte sig Casper von Koskull i det inglasade rummet längst in i kontorslandskapet. Skottsäkra fönster och en fasad i rosa Älvdalssandsten. Vad kunderna har att säga återstår att se.

Text: Thea Mossige-Norheim
Foto: Vilhelm Stokstad/TT

publicerad
15 mars 2016
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Följ @Finansliv på Instagram