Gå direkt till textinnehållet
Martin Nossman. Foto: Collector/Norion

Collector blir Norion Bank

Collector Bank byter namn till Norion Bank i september. »Med den strategiska resa vi gjort känns det naturligt att byta namn« säger vd Martin Nossman. Men Collector kommer att finnas kvar som varumärke för bankens privatlån och kortverksamhet.

Collector grundades 1999 med inriktning på så kallade nödlidande krediter, alltså lån som inte betalats på minst 90 dagar. Senare utvecklades banken till en digital utmanare inom främst privatlån. 2016 startades Collector Ventures, som investerade i fintechbolag, och fokus var hög tillväxt.

– Det var väl ungefär så det såg ut när jag började 2018. Sedan har vi lagt om planen framåt och renodlat affärsverksamheten. Vi sålde Collector Ventures, vår inkassoverksamhet Colligent och lade ner en del olönsamma produkter, säger Martin Nossman.

Strategin nu är lönsam tillväxt inom tre olika affärsområden: Företag & fastigheter, Privat och Payments. Det förstnämnda har vuxit rejält de senaste åren, och gått om Privat som bankens största verksamhet.

– För fem år sedan var cirka 50 procent av låneboken privatlån och payments, nu står företagskrediter och fastighetskrediter för nästan 70 procent av låneboken. Ett namnbyte känns naturligt nu, säger Martin Nossman.

Det har varit en kulturresa i banken också, så det känns rätt att byta namn.

Den 5 september sker namnbytet, från Collector Bank till Norion Bank. Namnet är en kombination av stjärnan Orion och Norden, där bankens huvudsakliga verksamhet finns.

– Vi har verksamhet i Sverige, Finland, Norge, Danmark, och även lite i Tyskland, men fokus är primärt på Norden. Och Orion tog vi för att det är en klart lysande stjärna, säger Martin Nossman.

Norion Bank blir namnet på moderbolaget. De tre verksamhetsområdena kommer att drivas under olika namn: Norion Bank för Företag & fastigheter, Collector för Privat och Walley för Payments. Namnet Collector kommer alltså inte att försvinna helt.

– Nej, för privatkunderna kommer det finnas kvar. Det är ett välkänt varumärke, säger Martin Nossman.

Walley lanserades för två år sedan som varumärke för bankens e-handelsverksamhet. Det är den minsta delen av bankens lånebok, 6 procent vid slutet av 2022.

– Av den totala utlåningen är Walley en liten del och kommer alltid vara det, men det är en produkt som inte bygger balansräkning på samma sätt. Vi plockar marknadsandelar och är nu andra-tredje störst i Norden. Medan e-handeln totalt sett backar växer vi, säger Martin Nossman.

Finns det en risk för förvirring när ni har tre olika namn på verksamheterna?

– Det finns såklart en risk för det, men på det stora hela tror vi det blir bra. Det har varit en kulturresa i banken också, så det känns rätt att byta namn.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord