Därför blomstrar en döende marknad
Finanslivs redaktionschef Susanne Claesson.

Därför blomstrar en döende marknad

De fysiska betalkorten kommer inte finnas kvar inom en överskådlig framtid. Så varför satsar bolagen egentligen då på betalkorten?

»När kommer Apple pay?«. Tittar man in hos bankernas kundtjänst på sociala medier så har det här varit en av de absolut vanligaste frågorna de senaste åren. Mobilbetalningar är på uppgång och techjättarna Apple och Google har på allvar gjort sitt intåg på betalmarknaden.

Men vid sidan av mobilbetalningarna så har, något motsägelsefullt i dessa digitala tider, marknaden för betalkort fullkomligt exploderat. I Sverige har nya, både svenska och utländska, aktörer har poppat upp för att få ta del av kortkakan.

För svenskarna gillar sina kort, i snitt gör en person över 300 kortbetalningar per år, att jämföra med EU-snittet på strax över 100 korttransaktioner. Och Riksbanken spår att kontanterna inte kommer finnas kvar inom tre år, vilket bådar gott för betalbolagen.

Trots det tror flera aktörer som vår reporter intervjuat att de fysiska korten inte kommer finnas kvar inom en överskådlig framtid.

Så varför satsar bolagen egentligen då på betalkorten? Och varför blomstrar denna eventuellt snart döende marknad?

Aron Sigblad har dykt ner i kortaffären och träffat både etablerade och nya aktörer på marknaden och hittar svaret bortom de små plastkorten.

***

Vår mest lästa artikel på finansliv.se har rubriken »När chefen mobbar och kränker dig«. Vi publicerade reportaget under våren 2018 och fortfarande är det många som varje vecka söker information kring det här ämnet och hamnar hos oss.

I artikeln träffade vi bland annat en finansanställd som upprepade gånger blev utskälld och förnedrad av sin chef och fått stressrelaterade symptom. Ett tydligt tecken på en arbetsplatskultur som inte fungerar.

I andra fall kan det vara svårare att sätta fingret på vad i den psykosociala arbetsmiljön som inte känns bra. Vad är olämplig jargong och vad är en kränkning? När och hur ska man larma och var ska man vända sig? På sidan 42–43 följer vi upp ämnet och reder ut vad du kan göra om du eller någon av dina kolleger blir utsatta för kränkningar, mobbing eller diskriminering.

Det är viktigt att påminna om att enligt lag ska det finnas en handlingsplan där det framgår vilka i organisationen som kan ta emot anmälningar om missförhållanden. Arbetsgivaren är ansvarig även för den sociala arbets­miljön.

Visst blir vi glada när många läser våra artiklar, men ibland skulle jag önska att inte så många hade behov av att läsa om just det här ämnet.

publicerad
28 februari 2020
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram