Ur magasinet
Johan Trocmé och Ann-Sofie Kempe står utanför en fasad, med fullt av små ljus i taket, som ser ut som ett guldigt regn. Johan har mörk rock, blå skjorta och guldslips. Ann-Sofie har beige vinterkappa med stor skarvas i samma färg och mönster i brunt.
Johan Trocmé och Ann-Sofie Kempe har skrivit varsin deckare i finansmiljö.

De gjorde verklighet av drömmen – skrev varsin deckare i finansmiljö

Publicerat den 13 december 2016 kl. 13:36

Johan Trocmé:
”Lyxigt att få skriva”

Förra hösten gick Johan Trocmé, Head of Corporate Research på Nordea, en skrivarkurs på kvällstid. Han hade en kärnhistoria han kände starkt för att berätta och ägnade våren åt att utveckla karaktärerna runt den. På fem månader var boken färdigskriven.
– Det var lustfyllt att skriva. Mitt mål med historien är att beröra, och jag blev glad och smickrad när folk på kursen verkade gilla historien och ville veta mer om karaktärerna. Det fanns en nyfikenhet, säger Johan Trocmé som säger att han inte skrivit något bankepos utan använt bankmiljön, som han känner väl, som bakgrund.
Skrivlusten har alltid funnits där och drivit honom. Att han faktiskt satte sin idé i verket berodde på att en god vän trots heltidsjobb hade lyckats skriva ihop ett helt bokmanus. Det visade Johan Trocmé att det ändå gick att skriva vid sidan av jobbet. Skrivarkursen väckte kreativiteten, och en stor tröskel passerades med kursen.
– Vi fick skrivövningar till varje gång. Det var nyttigt med den feedback man fick av de andra på kursen. Men det jag verkligen behövde hjälp med efter kursen när jag skrev boken var en struktur på berättelsen och att fördjupa karaktärerna, säger Johan Trocmé som sedan skrev sin bok på kvällar och helger under våren.

Hans fru Anne-Marie fick läsa hans bokutkast redan medan det tog form. Hon var ett stort stöd hela vägen, och agerade också målvakt mot barnen som är 11 och 14 år. Det var just fritiden med familjen som fick offras under tiden han skrev.
Sedan fick några vänner och arbetskamrater läsa och ge feedback. Johan Trocmé kände sedan tidigare kollegan Susanna Winkiel, som just slutat på Nordea för att satsa på konst och böcker, och startat bokförlaget Mammuthuset. Det är hon som ordnat med bubbel och arrangemang på Medelhavsmuseet i Stockholm för att fira utgivningen av förlagets första bok. Släkt, vänner, kollegor och Finanslivs utsände är på plats vid bokreleasen.
– Sanna bidrog framför allt med dispositionen, det var mycket värdefullt, säger Johan Trocmé när han avverkat kön med folk som vill få sitt exemplar av boken signerad.
Han ser nöjd ut. I morgon väntar jobbet där han varit i tio år. I sin karriär har han jobbat med aktieanalys, han har varit stationerad i London, och han har jobbat på exempelvis Goldman Sachs. Jobbet på Corporate Research innebär att göra månatliga analyser på olika teman för Nordeas storföretagskunder. Jo, han skriver en hel del i jobbet, också.

Vinn en deckare!
Vi lottar ut tre exemplar av Johan Trocmés bok ”Fursten”, som ges ut av nystartade förlaget Mammuthuset. Du är med genom att anmäla dig till Finanslivs nyhetsbrev via mejl till nyhetsbrev@finansliv.se, och på ämnesraden skriva ”Fursten”, samt svara på frågan: Vad heter Stockholmsbörsens vd? Mejla svaret före 10 januari.

 

Ann-Sofie Kempe:
”Skräckblandad förtjusning att ge ut en bok”

Ann-Sofie Kempe vill att hennes bok ”Återbetalning” ska roa och mana till eftertanke. Förhoppningen är att folk ska tycka den är spännande och kul att läsa. Bokprojektet har legat på jäsning i flera år och fick ordentlig fart när hon lämnade SEB med ett avgångsvederlag.
När vi träffas på Folksam där Ann-Sofie Kempe har ett vikariat på kommunikationsavdelningen är det en vecka kvar till de 300 exemplaren av hennes bok trycks i Riga av Vulkan förlag. Vulkan hjälper till med olika kringtjänster, som att förmedla boken, men själva tryckningen står författaren för själv.
– Min bok är ett hobbyprojekt som växt. Första målet var att skriva en bok för min egen bokhylla, och för mina kompisar. När det målet var nått behövde jag ett nytt mål, och då skickade jag manuset till flera förlag. När responsen dröjde lät jag mig inte nedslås utan gav ut boken själv, berättar Ann-Sofie Kempe.
Efter att Ann-Sofie Kempe slutat på banken pluggade hon först på Poppius journalistskola för att bredda sig yrkesmässigt, och sökte sedan jobb och praktikplatser. Samtidigt gick hon två kvällskurser om hur man skriver deckare på Folkuniversitetet.
– Jag fick snabbt ihop 40-50 sidor, men sen var det stopp. Men när några kompisar fick läsa ville de ha mer, och då började vi med deckarluncher hemma hos mig för att forma boken vidare.

Förutom kompisarnas feedback köpte hon även in lektörshjälp för att slippa förargliga stavfel och andra missar. Sedan tryckte hon tio exemplar på ett självpubliceringsförlag. Första målet var nått.
Bästa tipsen från skrivkursen var att skaffa en tidslinje för berättelsen, att inte hoppa för mycket mellan olika perspektivpersoner – alltså de karaktärer som för berättelsen framåt – och att göra personkort för varje karaktär. Personkorten hjälper till att hålla reda på de olika karaktärernas egenskaper, utseende och sätt.
– Det är så roligt att skriva! Att skapa och mejsla ut karaktärer. Och genom mina många år i finansbranschen har jag erfarenheter att ösa ur. Ofta kommer idéerna medan jag skriver, ibland drar fingrarna iväg av sig själva, som en olydig hund i koppel.
Både tålamod och envishet är bra egenskaper när man skriver tycker Ann-Sofie Kempe. Man får vara beredd på att skriva om texten många gånger. Feedback under vägen är viktig.
– Jag fick massor av respons av mina nya arbetskamrater på Folksam, inte minst språkligt. Det hjälpte mig att komma vidare. Ändå hade jag inga förhoppningar när jag väl lämnade manus till olika förlag, de får ju tusentals manuskript att läsa.
Från start till mål har det nu gått minst två år. Ann-Sofie Kempe har fått ett provexemplar av boken, och väntar med skräckblandad förtjusning på nästa steg – att marknadsföra och sälja boken.

Vinn en deckare!
Vi lottar ut tre exemplar av Ann-Sofie Kempes bok ”Återbetalning”. Boken är framställd genom Vulkan.se. Du är med på utlottningen genom att anmäla dig till Finanslivs nyhetsbrev via mejl till nyhetsbrev@finansliv.se, och på ämnesraden skriva ”Återbetalning”, samt svara på frågan: Hur många deltagare hade Finanslivs event Fintech Stockholm på Berns i november? Mejla svaret före 10 januari.

 

Hans-Olov Öberg:
”Bokutgivning en djupt orättvis bransch”

Hans-Olov Öberg kom i höstas med sin 25:e bok, ”Den ihålige direktören”. Han gjorde succé med sin första bok, ”En gudabenådad bullshitter”, för 15 år sedan.  Åren på Deutsche Bank, HQ och Folksam ger bra stoff till många mord i finansmiljö.
– Med hyperenergi och entusiasm kommer man långt. Min första bok såldes i 30 000 exemplar på Kalla Kulor förlag, det förlag jag då just startat ihop med en granne. Vi hade ingen aning om hur viktigt det var med goda relationer till bokhandeln när man vill sälja böcker. Så vi fixade det på massa andra fiffiga PR-sätt, berättar Hans-Olov Öberg.
Ett var en deal med Affärsvärlden som gav boken som sommarpresent till sina läsare. Boken var kanske den första svenska finansthrillern, och vad gäller snacket i handlarrummet, den finansiella trovärdigheten, var det ”spik på”, som Hans-Olov Öberg uttrycker det. Grannen och Öberg ville nå ut i bruset och lyckades med tjat få de stora drakarna att skriva om boken. Och bakvägen hamnade en bokrecension hos TT, vilket förstås betyder stor spridning.
– Utan marknadsföringsbudget fastnar man lätt. Skickar man ut 60 böcker till olika redaktioner och hoppas bli omskriven kan det med lite tur bli fem stycken som faktiskt skriver något. Kärnfrågan med bokutgivning är hur man gör om man vill nå en stor publik, hur man jobbar i stor skala, säger Hans-Olov Öberg vars 25:e bok är tryckt i 3 000 ex i pocket.

Vad gör då en bra bok, en som håller för att lanseras och faktiskt bli en succé? Hans-Olov Öberg har varit med och ge ut 240 titlar, och läst åtskilliga manus. Cirka ett av hundra manus går vidare i processen.
Han konstaterar dock att finansvärlden är en tacksam miljö för en thriller. Här finns mycket kosing att bråka om, ambitiösa människor med starka drivkrafter som ger fart åt historien, här finns makt. ”En kostym på Stureplan som bestämmer över overallerna i Sundsvall”, som Hans-Olov Öberg säger.
– Först måste man bestämma sig varför man vill ge ut en bok. Vill man bli lycklig genom att skriva sin egen bok för nära och kära och sin egen bokhylla? Eller vill man bygga ett författarskap för att på sikt påverka världen? Eller vill man bli rik och berömd? De flesta har inte ens tänkt så här långt.
Men lika lite som det är möjligt att plötsligt bestämma sig för att springa en mara veckan därpå så kan man gå från en nivå till en annan som författare. Det är inget man gör på kort tid eller utan att öva otroligt mycket.  Hans-Olov Öberg är väldigt ödmjuk inför hantverket att skriva en bok och uppmanar den som vill lyfta sig en nivå att skaffa en författarcoach.
– Folk är beredda att betala för en personlig tränare, då borde man också kunna ha en egen skrivcoach om man vill förflytta sitt manus ett snäpp uppåt.

Förlagsbranschen är djupt orättvis och full av snubbeltrådar menar Hans-Olov Öberg. Nio av tio stupar vid nästa steg, kontakten med ett förlag.
– Förutom att skriva tillräckligt bra och gripande måste du kunna förklara vad som gör dig originell som författare. Vad gör att just du och din bok sticker ut? En motivering som ”boken går i Camilla Läckbergs anda” räcker definitivt inte. Hittar du sedan rätt förlag för just din bok, lyckas med marknadsföring och förpackning och får din bok vald till huvudbok i en bokklubb – ja då har du din första författarmiljon fixad.

Vinn en deckare!
Vi lottar ut tre exemplar av Hans-Olov Öberg ”Den ihålige direktören”. Boken ges ut av Kalla Kulor förlag. Du är med genom att anmäla dig till Finanslivs nyhetsbrev via mejl till nyhetsbrev@finansliv.se, och på ämnesraden skriva ” Den ihålige direktören”, samt svara på frågan: Vem är lärare i Snabbkursen i detta nummer av Finansliv? Mejla svaret före 10 januari.

Text: BrittMari Lantto