Det får branschens anställda i julklapp
julklappar Böcker, biobiljetter eller varför inte en påse julgodis? Nej, i år blir de anställda i finansbranschen utan paket. I stället skänker företagen till välgörenhet.
Så funkar skatten vid julklappsköps
Julgåvor till anställda är skattefria i de fall där:
• Värdet inte överstiger 450 kronor inklusive moms.
• Julgåvan inte är kontanter.
• Arbetsgivaren väljer att skänka pengar till en ideell organisation, istället för julgåvor till dina anställda.
Bra att veta:
• Julgåvor till kunder är inte avdragsgilla. Avdrag medges dock för enklare reklamgåvor.
• Dyrbarare gåvor kan bedömas som muta.
Källa: Skatteverket
Majoriteten av aktörerna i finansbranschen kommer inte att ge julklappar till sina anställda i år. I stället skänker bolagen till välgörenhet. Vart pengarna hamnar och hur stora beloppen är varierar dock från fall till fall.
Charlotte Rydh, generalsekreterare för Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII) säger att näringslivets andel av det privata givandet, vilket spänner från de största till de små insamlande organisationerna, ligger relativt stilla runt 1 miljard kronor. Däremot ökade andelen organisationer som uppger att de samarbetar med företag från 76 procent till 83 procent 2016.
Det finns flera anledningar till det, enligt Charlotte Rydh. Dels att många företag, oavsett om de har en väl utvecklad hållbarhetspolicy eller inte, uppfattar att näringslivet har ett ansvar att bidra till ett bra samhälle i stort. Men också att det finns ett tryck från konsumenter och i vissa fall medarbetare.
Den bilden stämmer väl överens med bilden i finansbranschen där merparten av organisationerna Finansliv har frågat säger att de har öronmärkt julklappspotten till välgörande ändamål.
Precis som i övriga branscher varierar det till vilka aktörerna i branschen skänker pengar. Folksamgruppen (Folksam och KPA Pension) donerar mest och ger sammanlagt runt 1,5 miljoner kronor om året till jämställdhetsprojektet »We Effect«. Efter Folksam kommer Swedbank som i år skänker 1 miljon kronor till »Min Stora Dag« och »Läxhjälpen« fördelat om 500 000 kronor vardera. Även Skandia skänker pengar och i år går 100 000 kronor till stiftelsen »Idéer för livet«.
På Länsförsäkringar finns inget gemensamt ändamål utan varje regionkontor sätter sin egen prägel.
Länsförsäkringar Skåne donerar exempelvis till en lokal välgörenhetsorganisation, Stockholmskontoret ger till Stockholms Stadsmission och Länsförsäkringar Gävleborg har de senaste åren skänkt till Unicef som är aktiva i ett lokalt socialt projekt.
Enligt en undersökning från FRII är det sällan som personalen får vara med och bestämma vilket ändamål företaget ska stötta.
Trygg-Hansa har dock valt att inkludera personalen i processen. Varje år röstar de anställda om vilken organisation som bolaget ska donera till. Förra året gick pengarna till UNHCR och året innan skänkte företaget till Läkare utan gränser. Även If har gått en liknande väg. Varje år får personalen välja mellan att antingen erhålla ett gåvokort eller att skänka motsvarande summa till välgörenhet.
SEB är den aktör som inte ger hela julklappspotten till välgörenhet. I stället bjuder banken sedan ett par år tillbaka sina anställda på julmingel, mat och underhållning.
– Det brukar vara uppskattat, säger Frank Hojem som är presschef på SEB, men tillägger samtidigt att banken i år har samlat in mynt och sedlar på alla SEB-kontor som skänks till Röda Korset. Inför jul har personalen på de större kontoren i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall även kunnat lämna in kläder, också det i samarbete med Röda Korset.
En trend som har varit extra tydlig i år enligt Charlotte Rydh är att framför allt stora företag och koncerner har tagit ett tydligare grepp om sitt hållbarhetsarbete för att på det sättet säkra den fortsatta tillväxten. Den trenden gäller även för de större finansbolagen.
– Det gör bolagen i samverkan med olika ideella organisationer för att på så sätt gemensamt kunna förändra och förbättra förutsättningarna runtom i samhället.
– I år har också syftesdriven marknadsföring blivit ett hett tema, det vill säga att företag kopplar ihop sin verksamhet med något som handlar om att förändra eller förbättra samhället och använder det i sin marknadsföring, säger hon.
Som företag är det viktigt att tänka igenom vad och på vilka grunder man skänker pengar för att ändamålet ska stämma in på företagets verksamhet, affärsidé och värderingar, säger Charlotte Rydh.
– Det gör det enklare för både personal och kunder att förstå varför företaget väljer att skänka pengar istället för att göra något annat som kan bidra till företagets verksamhet, säger hon.