Julklappar
Nu är det jul igen – men utan klappar
Foto: Istock

Nu är det jul igen – men utan klappar

På jobbet De flesta arbetsgivare i bank- och försäkringsbranschen ger inte julklappar till sina anställda.

»Fika gärna men inte för länge«. Så löd texten på den kaffemugg som ett företag gav sina anställda i julklapp. Ingen vet om klappen existerat eller om det bara är en skröna, men historien förmedlar att valet av julklapp är en symbol för något större och den kan framkalla olika känslor. Att ge en julklapp kan vara svårt. Att inte ge en julklapp kan få andra konsekvenser.

Bank- och försäkringsbranschen präglas av goda resultat och stora vinster. Inte nog med att bankkontoren gör sig kontantlösa – nu har man även gjort sig av med julklappen, visar Finanslivs rundringning. I stället skänks de pengar man inte lägger på julklappar till välgörenhet. Man hänvisar till att de anställda redan har så mycket prylar och att andra i samhället behöver gåvan bättre.

Finansliv har pratat med Lars Göran Wallgren Tengberg, civilekonom och biträdande professor inom psykologi vid Göteborgs universitet, om julklappar. Han kommer snabbt in på motivation på arbetsplatsen. Vi frågar honom ifall man som anställd bör kunna förvänta sig en julklapp från sin arbetsgivare.

En julklapp är en punktinsats och går hand i hand med årsbokslutet, den är ett tecken på tacksamhet, en form av belöning och manifestation att nu är vi klara för året.

– Som anställd är det viktigt att känna arbetstillfredsställelse. Det gör man bland annat genom intressanta arbetsuppgifter och uppskattning i kombination med monetär belöning. En julklapp är en punktinsats och går hand i hand med årsbokslutet, den är ett tecken på tacksamhet, en form av belöning och manifestation att nu är vi klara för året, säger han.

På statliga SBAB hoppas och tror man att många känner stor tillfredställelse att kunna bidra till välgörenhet när det lackar mot jul.

– När det gäller just julklapp så finns det många som har mycket större behov av en julklapp än vi medarbetare på SBAB och därför tycker vi det är ansvarsfullt att ge hellre än att få. Vi hoppas och tror att många känner stor tillfredsställelse, kanske fram­förallt i jultid, att kunna bidra till att lysa upp tillvaron för dem som har det svårt, säger Karin Hellgren, chef för externkommunikation på SBAB som alltså inte ger någon julklapp till sina anställda utan skänker julklappar till Stockholms Stadsmission och bidrar till att Unga Station håller öppet under jul.

På Danske Bank får man heller ingen julklapp, däremot får kontoret i Lund lite andra arbetsuppgifter i december.

– Sedan några år tillbaka ger vi istället ett bidrag till en ideell verksamhet. I år ger vi vårt bidrag till Musikhjälpen. Våra medarbetare i Lund kommer att engagera sig på plats när insamlingen pågår och kunder kommer också att kunna vara med och bidra, säger Anna Sundblad, presschef på Danske Bank.

På fondbolaget SPP har de anställda inte fått en julklapp på över tio år och enligt hållbarhetschefen är medarbetarna nöjda.

– Som en del i vårt hållbarhetsarbete beslutade vi 2007 att slopa julklappen till personalen för att i stället dela ut en julgåva till någon mer behövande, vilket faktiskt uppskattats betydligt mer av alla medarbetare. Vi ger ett ekonomiskt bidrag till en eller ett par organisationer som jobbar med frågor som främjar ett hållbart och välmående samhälle. säger Johanna Landberg, hållbarhetschef på SPP.

– Alla i personalen får under ett par veckors tid lämna in förslag på organisationer med motivering och sedan sker en omröstning på vårt intranät. I år skänker vi 25 000 kronor vardera till WWF och Bris.

Swedbank ger heller ingen julklapp likt de andra storbankerna. Julklapparna plockades bort för många år sedan.

– Swedbank har ett starkt samhällsengagemang som genomsyrar stora delar av verksamheten hela året. I stället för att exempelvis ge en summa till välgörande ändamål vid jul arbetar vi hela året med att stödja [ekonomiskt] och samarbeta med andra aktörer som förändrar samhället i en riktning vi står bakom. Vi är exempelvis huvudsponsorer för Friends som arbetar mot mobbning i skolor.

– Vi vet att samhällsengagemanget är något som skapar intern stolthet hos medarbetarna, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

En gåva är i sig egentligen ganska oviktigt men det kanske är så att det finns en tradition att alltid få något och om man då bryter traditionen och tar bort gåvan, så kan det skapa ett missnöje.

Enligt Lars Göran Wallgren Tengberg byggs motivation upp under hela året och därför ska uppskattning, feedback och beröm ske kontinuerligt. Men omständigheter och tradition på företaget spelar roll för attityden kring en julklapp. På många arbetsplatser finns det en tradition att ge en julklapp och då finns det också förväntningar från de anställda.

– En gåva är i sig egentligen ganska oviktigt men det kanske är så att det finns en tradition att alltid få något och om man då bryter traditionen och tar bort gåvan, så kan det skapa ett missnöje. En gåva har en symbolisk kraft och skickar signaler till de anställda. Slutar man att ge sina anställda julklappar bör man ha ett bra alternativ, annars kan det uppfattas som nedskärning och åtstramning, säger han.

Företag bör också ha en enhetlig syn på hur man ska hantera julklappar för att undvika missnöje och känslan av orättvisa.

– Uppfattas det som orättvisa bland personalen blir det lägre motivation, berättar Lars Göran Wallgren Tengberg.

På familjeägda Forex Bank med 1 000 anställda i Norden håller man fast vid sin tradition – här ger man en gul pepparkaksburk till sina anställda. Det är en tradition som har funnits lika länge som företaget.

– Pepparkaksburken är helig, säger Kaisa Fexe, marknads- och kommunikationschef på Forex Bank, som berättar att Forex också skänker pengar till Rädda Barnen och Ecpat det här året.

Traditioner och beteenden har ju emellertid en tendens att förändras med tiden.

– Förr skickade företag mängder av julkort med post till sina kunder, i dag är det inte lika vanligt, vi har hittat andra former att sprida våra budskap, säger Lars Göran Wallgren Tengberg.

– En annan dimension på julklappar är hållbarhet. Företagsjulklappar ökar ju vår konsumtion och många känner nog att vi inte behöver fler prylar, att det finns utrymme för välgörenhet. Julklappar är också en generationsfråga där normer och värderingar varierar mellan olika åldrar, säger Wallgren Tengberg.

Vilka är då de få bolag i finansbranschen som ger julklapp? Bland de 20 bolag Finansliv varit i kontakt med är pensionsappen Nowo, robotrådgivaren Opti, jämförelsesajten Lendo och nätbanken Nordnet de fyra bolag som faktiskt ger en traditionell julklapp till sina anställda. Nowo ger en ljuslykta till sina anställda och skänker pengar till välgörenhet.

– Jag vill sprida ljus både till de som har det sämre och till mina medarbetare genom att visa uppskattning, berättar Rutger Selin, vd på Nowo.

På robotrådgivaren Opti brukar man ge en bok i julklapp.

– I år tror jag att det kommer bli Shoe Dog, biografin om och av Nike-grundaren, då den är ett bra exempel på hur mycket man kan förbättra i sin omvärld om man är villig att kämpa för det, säger Jonas Hombert, vd på Opti, som ska ge boken till sina åtta anställda och två konsulter.

Om man då har bestämt sig för att ge en gåva kan det enligt Lars Göran Wallgren Tengberg vara bra om mottagaren kan välja från ett större utbud, men även ges möjlighet att kunna tacka nej. Wallgren Tengberg berättar om en vetenskaplig studie där deltagarna fick välja mellan en present eller kontanter. Valet föll på kontanter.

– En gåva är en komplex företeelse. Det är bortkastade pengar att ge något som personen inte uppskattar. Inom nationalekonomin pratar man om dead weight loss. Översatt till motivationspsykologi är det när mottagaren värderar gåvan lägre än det som företaget har betalat och därmed uppskattas gåvan inte lika högt som den borde. Då har företaget lagt ut pengar i onödan.

Schibsted-ägda Lendo gör alltså rätt i att ge sina anställda gåvokort på Delicard. Här kan man välja produkter som tekoppar, köksprodukter som stekpannor och knivar, örhängen, hörlurar eller brandsläckare. Även på Nordnet låter man de anställda välja julklapp själv.

– De senaste åren har vi gett presentkort i en digital butik som fokuserar på film, TV-serier, böcker, musik och liknande. Det är svårt att pricka in julklapp som alla uppskattar, varför presentkort blir ett val som landar bättre i allmänhet, säger Johan Tidestad kommunikationschef på Nordnet.

Har man mycket pengar så kan man nog ge både till väl­görenhet och en julklapp.

I dag är det alltså vanligt att företag i branschen skänker pengar till välgörenhet i stället för att ge en julklapp till sina anställda. Lars Göran Wallgren Tengberg tycker inte att det ena utesluter det andra.

– Har man mycket pengar så kan man nog ge både till väl­görenhet och en julklapp. Samtidigt får man inte glömma att man kan visa uppskattning på många andra sätt. Kanske kan julklappen vara en närproducerad vara som stimulerar och gagnar en viss typ av verksamhet? Det kan man se som en typ av välgörenhet som går i hållbarhetens tecken.

Lars Göran Wallgren Tengberg påminner om vilka gåvor som är de bästa.

– De bästa gåvor är de som inte är förväntade. Då blir glädjen starkare.

publicerad
20 december 2018

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Fyra av talarna på Sustainable Finance finns med på tidningen @veckansaffarer lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. ⭐️Anna Ryott, Summa Equity ⭐️Maria Mähl, Arabesque ⭐️Anna Felländer, AI Sustainability Center ⭐️Carina Lundberg Markow, Folksam
Stockholm Green Digital Finance vill sänka trösklarna för grön finansiering med hjälp av blockchainteknik. Lyssna till Cecilia Repinski, vd och medgrundare, på Sustainable Finance den 28 mars. foto: Oskar Omne
Vår fotograf @donkadoo fotar @evatrouin på Swedbank. Missa inte intervjun med henne i nästa nummer av Finansliv!
Filippa Bergin, ansvarig för stora kunder och affärsutveckling i Ekobanken, är en av talarna på Sustainable Finance den 28 mars.
I veckan kommer årets första nummer av #finansliv Innehåller bl.a. #lön #paytech #danskebank #fintech #nordea, krönika av @framtidsfeministen och mycket mer! Omslagsfoto: @oskaromne
En av talarna på Sustainable Finance den 28 mars är Anna Felländer, grundare av AI Sustainability Center. @aisustcenter Glöm inte att boka dina biljetter på finansliv.se.
Följ @Finansliv på Instagram