5 tips för mer rörelse på jobbet
Stå upp!

5 tips för mer rörelse på jobbet

Visste du att vi helst inte ska sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare?

Börja successivt stå och arbeta.  Om du jobbar åtta timmar om dagen bör du stå upp i minst fyra timmar. Att sitta mer än så gör att risken för hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer ökar.

Tänk på hållningen. Sätt bordet i sådan höjd att du kan stå med rak rygg. Ta dig tid att prova ut en bekväm arbetsställning.

Skönt för fötterna. Vanliga sneakers är det bästa för fötterna. Stå inte heller helt stilla utan trampa lite med fötterna.

Walk with me. Ta en promenad och prata samtidigt. Så kallade ”walk- and talk”-möten fungerar om man inte är för många, max fyra. behöver ni ta anteckningar kan någon skriva dem direkt efteråt.

Ta en bensträckare. Du ska inte sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare. Ställ mobilen så att du kommer ihåg att stå och gå.

publicerad
26 april 2017
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Följ @Finansliv på Instagram