5 tips för mer rörelse på jobbet
Stå upp!

5 tips för mer rörelse på jobbet

Visste du att vi helst inte ska sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare?

Börja successivt stå och arbeta.  Om du jobbar åtta timmar om dagen bör du stå upp i minst fyra timmar. Att sitta mer än så gör att risken för hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer ökar.

Tänk på hållningen. Sätt bordet i sådan höjd att du kan stå med rak rygg. Ta dig tid att prova ut en bekväm arbetsställning.

Skönt för fötterna. Vanliga sneakers är det bästa för fötterna. Stå inte heller helt stilla utan trampa lite med fötterna.

Walk with me. Ta en promenad och prata samtidigt. Så kallade ”walk- and talk”-möten fungerar om man inte är för många, max fyra. behöver ni ta anteckningar kan någon skriva dem direkt efteråt.

Ta en bensträckare. Du ska inte sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare. Ställ mobilen så att du kommer ihåg att stå och gå.

publicerad
26 april 2017

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Ylva Lipkin är konstansvarig på SEB. Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller DM här! Foto: @ylvasundgren
Fredrik Hjorth är äventyrare och har tältat på SEB:s tak. Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller DM här! Foto: @donkadoo
Arijola Delija har startat ett tjejmingel på @modernaforsakringar Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller DM här! Foto: @larsjanssonphotography
Bernt Andersson på @afa_forsakring bygger modellflygplan på fritiden.✈️ Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller skicka DM här! Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram