5 tips för mer rörelse på jobbet
Stå upp!

5 tips för mer rörelse på jobbet

Visste du att vi helst inte ska sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare?

Börja successivt stå och arbeta.  Om du jobbar åtta timmar om dagen bör du stå upp i minst fyra timmar. Att sitta mer än så gör att risken för hjärt- och kärlsjukdom, typ 2-diabetes och cancer ökar.

Tänk på hållningen. Sätt bordet i sådan höjd att du kan stå med rak rygg. Ta dig tid att prova ut en bekväm arbetsställning.

Skönt för fötterna. Vanliga sneakers är det bästa för fötterna. Stå inte heller helt stilla utan trampa lite med fötterna.

Walk with me. Ta en promenad och prata samtidigt. Så kallade ”walk- and talk”-möten fungerar om man inte är för många, max fyra. behöver ni ta anteckningar kan någon skriva dem direkt efteråt.

Ta en bensträckare. Du ska inte sitta mer än en halvtimme utan en bensträckare. Ställ mobilen så att du kommer ihåg att stå och gå.

publicerad
26 april 2017
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram