»Det viktigaste är inte nästa steg i hierarkin«
Min karriär Trots fin titel och hög status valde Isabelle Cassel att lämna SEB efter 30 år. Sedan i fjol jobbar hon hos konkurrenten med det som intresserar henne mest.
Hon är mer eller mindre uppvuxen i bankvärlden, men efter nästan 30 år på SEB och flera ledande befattningar senare var det dags för Isabelle Cassel att ta nästa steg. Sedan i maj förra året är hon chef för företagsinvesteringar och investmentbanken i Sverige på storkonkurrenten Nordea. Planen är att hjälpa banken bli bäst i Sverige på ledarskap.
Isabelle Cassel är född och uppvuxen i Schweiz men flyttade till Sverige som 15-åring. Hon pratar snabbt, engagerat och i sitt sätt att vara och uttrycka sig finns som hon själv uttrycker det något annat än det helpursvenska. Att hon vågar ta plats och bemöter alla som individer oavsett kön, är enligt henne viktiga orsaker till att hon är en av få kvinnor som slagit sig in på ledande positioner i branschen.
– Jag har i stort sett hela min karriär alltid varit ensam tjej, men jag har valt att inte göra en grej av det utan alltid sett alla som individer. Det gör att det inte blir laddat och att det funkar. Om jag vid något tillfälle upplevt att jag blivit annorlunda behandlad på grund av att jag är kvinna så har jag sagt ifrån säger hon.
Isabelle Cassel
Ålder: 53
Utbildning: Stockholms Universitet, ekonomi med statistisk inriktning
Karriär: SEB (29 år i olika roller och ledande befattningar), Nordea
Intressen: Familj och vänner, alpin skidåkning
Familj: Man och tre döttrar
Att det blev en karriär inom bank var egentligen en ren slump. Under studietiden jobbade hon extra på vad som i dag är SEB Kort och fick nys om en traineetjänst i banken. Hon sökte, fick jobbet och började en vecka efter examen. Ett antal år och olika roller senare blev Isabelle tvåbarnsmamma och med facit i hand skulle tiden efter föräldraledigheten i mitten av 90-talet visa sig bli en viktig pusselbit för hennes fortsatta karriär.
– Trots att jag var nybliven mamma, hade ett lite stukat självförtroende och en man som reste mycket i jobbet så vågade SEB sätta mig som förstagångschef och som kundansvarig för ett team på storföretagssidan.
– Det var ett väldigt viktigt steg att banken vågade satsa på mig, säger hon.
Det var ett väldigt viktigt steg att banken vågade satsa på mig.
Med tiden fick hon mer ansvar och efter en vända utomlands blev hon återigen befordrad på koncernnivå. Nu skulle hon chefa över andra chefer och satt med i den verkställande ledningen med ansvar för att som första bank implementera lean (»lean« är ett sätt att öka produktiviteten och få en kultur av ständiga förbättringar. reds anm.) på gruppnivå och rapporterade direkt till dåvarande vd Annika Falkengren. Genom hela sin karriär hade Isabelle haft en målsättning att bli ledare och en drivkraft att alltid sikta högre, men väl uppe på toppen fick hon en insikt som förändrade den inställningen.
Det viktigaste är inte pengar eller nästa steg i hierarkin, utan att få inflytande över det som verkligen ligger mig varmast om hjärtat.
– Det viktigaste är inte pengar eller nästa steg i hierarkin, utan att få inflytande över det som verkligen ligger mig varmast om hjärtat. Jag brinner för att utveckla andra, att se medarbetarna bli passionerade över vad de gör och att på det sättet göra skillnad.
– Det är mycket mer tillfredsställande för mig än att hoppa upp ett jack i hierarkin. När jag insåg det förstod jag att jag aldrig skulle vilja ha den typ av position som Annika hade, säger hon.
För lite drygt 1,5 år sedan hörde Nordea av sig och tajmingen kunde inte vara mer rätt. Vid tidpunkten var Isabelle chef för koncernens kundansvarsorganisation men hade i stort uppnått sina mål och arbetet hade successivt börjat glida över mot förvaltning. Nordea var på jakt efter nya ledare med en tydlig målsättning att bli bäst i Sverige på ledarskap. Pitchen tilltalade Isabelle Cassel och efter en rekryteringsprocess hon beskriver som »oerhört bra« började hon sedan på Nordea som chef för storföretagsaffärer och investmentbanken i Sverige, vilket i korta drag innebär att hon är ytterst ansvarig för allt som har med bankens storföretagsrelationer att göra.
För att lyckas i sin nya roll är det viktigt att ha full överblick och förståelse för vart banken är på väg, men kanske framför allt att ha tajt access till sina närmaste chefer, vd Casper von Koskull och Martin Persson, chef för storföretagssidan globalt.
– Det här är stora kunder och därför är det viktigt att de verkligen kan se att det finns förankring hela vägen upp i banken.
Isabelle Cassel har alltid jobbat inom ett storföretag och haft storföretag som kunder. Trots flera erbjudanden, bland annat från kundsidan, har hon inga planer på att byta sida. Hon har inte heller funderat på vad hon vill göra när hon är klar i sin nuvarande roll.
– Vi får se vad nästa steg blir. Jag har alltid gjort vad som förväntats av mig och lite till vilket lett till att jag aldrig har sökt ett jobb och jag har heller aldrig funderat på vad ska jag göra sen. Om jag gör ett bra jobb kommer det säkert visa sig så småningom vad jag ska göra.