Storebrand om namnbytet: »Ett gemensamt namn ger våra fonder draghjälp«
SPP Fonder har mycket att vinna på vid ett namnbyte till Storebrand Fonder, enligt kommunikationschefen Sara Skärvad.
När Storebrand köpte SPP Fonder 2008 var det ett starkt varumärke på den svenska marknaden. I takt med att Storebrand blir starkare utanför Norge och Sverige ser man fördelar med att arbeta ihop under samma varumärke. I juni byter SPP Fonder namn till Storebrand Fonder.
–I de marknader där Storebrand säljer sina fonder kan vi få draghjälp med vårt fondutbud. Ett starkare gemensamt varumärke gör att vi kan gå ut med fler fonder på flera marknader, erbjuda en bredare palett. Det är strategiskt, smartare och enklare, säger Sara Skärvad, Kommunikationschef SPP Fonder, Storebrand Asset Management.
Storebrand Asset Management har filialer i Danmark, Finland och i Sverige, men säljer även fonder i Tyskland, Nederländerna och UK.
– Storebrand Asset Management har haft en stark tillväxt utanför Norge och Sverige de senaste åren. I samband med expansionen har man även uppmärksammat och efterfrågat SPP Fonders fonder.
Sara Skärvad ser fler fördelar än nackdelar med att lämna ett inarbetat varumärke.
–Det finns alltid risker, men det är en större risk att inte göra det. Vi får många fördelar av varandra och Storebrand är ett känt varumärke internationellt. Jag ser fler fördelar, annars hade vi inte gjort det.
SPP Fonder har fortsatt stora inflöden när många fondförvaltare haft utflöden senaste kvartalen. Framåt handlar det om att bygga smartare, enligt Sara Skärvad, vilket namnbytet hjälper till med.
–När våra fonder efterfrågas i exempelvis Finland blir det en onödig kostnad för både SPP Fonder och Storebrand att verka under olika varumärken, när vi ändå har samma värderingar och erbjuder samma fonder.