Fängslande presentationer i Tanumshede

Fängslande presentationer i Tanumshede

När Sparbanken Tanum skulle ta nya persona­lfoton lade marknadschefen Henrik Carlsson fram idén om att presentera de bankanställda i sociala medier med så kallade mugshots.  »Bankvärlden kan upplevas som lite grå och trist och vi gör gärna saker med glimten i ögat« säger han.

Sparbanken Tanum sticker gärna ut lite i sina sociala kanaler. Men den familjära tonen och de personliga inläggen är inget som sker slumpmässigt. För fyra år sedan sattes en ny, genomarbetad plan för Sparbanken Tanums arbete i sociala medier. En person, Carolina Björk, anställdes för att arbeta med kanalerna.

– Vi vill vara en bank för alla och då fungerar det inte med en högtravande ton. Många av våra kunder träffar vi aldrig face to face, så det här blir ett sätt att kommunicera med dem, säger Henrik Carlsson.

– Det som är bra med sociala kanaler är att vi får ett betyg på 10 minuter på om ett inlägg har fungerat eller inte.

Strategin har gett drygt 6 000 följare på Facebook som i hög grad kommenterar och interagerar. Men 6 000 följare kan vem som helst få, menar Henrik Carlsson.

– Det viktigaste är att det är relevanta följare. Alla är inte kunder i banken, men kan bli.

– Den största anledningen till vår närvaro i sociala medier är att vi verkligen vill vara en drivkraft i samhället. Vi lyfter ofta fram våra företagskunder. När vi skrev om en företagare i Fjällbacka till exempel så ökade hennes dagskassa tre gånger dagen efter. Så vi är på riktigt en tillväxtmotor i vårt område.

»Mugshotsen« på personalen har lett till glada tillrop från kunder och en del skämt på det fängslande temat.

Vad sa dina kolleger när du presenterade idén?

– Hade det varit för fyra år sedan hade det blivit ramaskri. Då var några obekväma med att ens visa sig på Facebook. Men nu ser alla att vår strategi fungerar, säger Henrik Carlsson.

publicerad
4 februari 2019
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Följ @Finansliv på Instagram