Fängslande presentationer i Tanumshede

Fängslande presentationer i Tanumshede

När Sparbanken Tanum skulle ta nya persona­lfoton lade marknadschefen Henrik Carlsson fram idén om att presentera de bankanställda i sociala medier med så kallade mugshots.  »Bankvärlden kan upplevas som lite grå och trist och vi gör gärna saker med glimten i ögat« säger han.

Sparbanken Tanum sticker gärna ut lite i sina sociala kanaler. Men den familjära tonen och de personliga inläggen är inget som sker slumpmässigt. För fyra år sedan sattes en ny, genomarbetad plan för Sparbanken Tanums arbete i sociala medier. En person, Carolina Björk, anställdes för att arbeta med kanalerna.

– Vi vill vara en bank för alla och då fungerar det inte med en högtravande ton. Många av våra kunder träffar vi aldrig face to face, så det här blir ett sätt att kommunicera med dem, säger Henrik Carlsson.

– Det som är bra med sociala kanaler är att vi får ett betyg på 10 minuter på om ett inlägg har fungerat eller inte.

Strategin har gett drygt 6 000 följare på Facebook som i hög grad kommenterar och interagerar. Men 6 000 följare kan vem som helst få, menar Henrik Carlsson.

– Det viktigaste är att det är relevanta följare. Alla är inte kunder i banken, men kan bli.

– Den största anledningen till vår närvaro i sociala medier är att vi verkligen vill vara en drivkraft i samhället. Vi lyfter ofta fram våra företagskunder. När vi skrev om en företagare i Fjällbacka till exempel så ökade hennes dagskassa tre gånger dagen efter. Så vi är på riktigt en tillväxtmotor i vårt område.

»Mugshotsen« på personalen har lett till glada tillrop från kunder och en del skämt på det fängslande temat.

Vad sa dina kolleger när du presenterade idén?

– Hade det varit för fyra år sedan hade det blivit ramaskri. Då var några obekväma med att ens visa sig på Facebook. Men nu ser alla att vår strategi fungerar, säger Henrik Carlsson.

publicerad
4 februari 2019
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Vi är bra på långa ord. Och på att förklara dem. Läs mer i Finansliv nummer 4 - snart hos alla prenumeranter. ⭐️
I varje nummer intervjuar vi kollegor i branschen. Läs hela intervjun med @planbokssmart.se på finansliv.se
#klimat, #hållbarhet och #greenfinance i fokus på vårt event #sustainable #finance #stockholm. Alla bilder på finansliv.se Foto: Oskar Omne
Fyra av talarna på Sustainable Finance finns med på tidningen @veckansaffarer lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. ⭐️Anna Ryott, Summa Equity ⭐️Maria Mähl, Arabesque ⭐️Anna Felländer, AI Sustainability Center ⭐️Carina Lundberg Markow, Folksam
Stockholm Green Digital Finance vill sänka trösklarna för grön finansiering med hjälp av blockchainteknik. Lyssna till Cecilia Repinski, vd och medgrundare, på Sustainable Finance den 28 mars. foto: Oskar Omne
Följ @Finansliv på Instagram