Fängslande presentationer i Tanumshede

Fängslande presentationer i Tanumshede

När Sparbanken Tanum skulle ta nya persona­lfoton lade marknadschefen Henrik Carlsson fram idén om att presentera de bankanställda i sociala medier med så kallade mugshots.  »Bankvärlden kan upplevas som lite grå och trist och vi gör gärna saker med glimten i ögat« säger han.

Sparbanken Tanum sticker gärna ut lite i sina sociala kanaler. Men den familjära tonen och de personliga inläggen är inget som sker slumpmässigt. För fyra år sedan sattes en ny, genomarbetad plan för Sparbanken Tanums arbete i sociala medier. En person, Carolina Björk, anställdes för att arbeta med kanalerna.

– Vi vill vara en bank för alla och då fungerar det inte med en högtravande ton. Många av våra kunder träffar vi aldrig face to face, så det här blir ett sätt att kommunicera med dem, säger Henrik Carlsson.

– Det som är bra med sociala kanaler är att vi får ett betyg på 10 minuter på om ett inlägg har fungerat eller inte.

Strategin har gett drygt 6 000 följare på Facebook som i hög grad kommenterar och interagerar. Men 6 000 följare kan vem som helst få, menar Henrik Carlsson.

– Det viktigaste är att det är relevanta följare. Alla är inte kunder i banken, men kan bli.

– Den största anledningen till vår närvaro i sociala medier är att vi verkligen vill vara en drivkraft i samhället. Vi lyfter ofta fram våra företagskunder. När vi skrev om en företagare i Fjällbacka till exempel så ökade hennes dagskassa tre gånger dagen efter. Så vi är på riktigt en tillväxtmotor i vårt område.

»Mugshotsen« på personalen har lett till glada tillrop från kunder och en del skämt på det fängslande temat.

Vad sa dina kolleger när du presenterade idén?

– Hade det varit för fyra år sedan hade det blivit ramaskri. Då var några obekväma med att ens visa sig på Facebook. Men nu ser alla att vår strategi fungerar, säger Henrik Carlsson.

publicerad
4 februari 2019

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Vår fotograf @donkadoo fotar @evatrouin på Swedbank. Missa inte intervjun med henne i nästa nummer av Finansliv!
Filippa Bergin, ansvarig för stora kunder och affärsutveckling i Ekobanken, är en av talarna på Sustainable Finance den 28 mars.
I veckan kommer årets första nummer av #finansliv Innehåller bl.a. #lön #paytech #danskebank #fintech #nordea, krönika av @framtidsfeministen och mycket mer! Omslagsfoto: @oskaromne
En av talarna på Sustainable Finance den 28 mars är Anna Felländer, grundare av AI Sustainability Center. @aisustcenter Glöm inte att boka dina biljetter på finansliv.se.
Ylva Lipkin är konstansvarig på SEB. Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller DM här! Foto: @ylvasundgren
Fredrik Hjorth är äventyrare och har tältat på SEB:s tak. Har du en kollega vi borde skriva om? Maila oss på redaktion@finansliv.se eller DM här! Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram