Gå direkt till textinnehållet

Fängslande presentationer i Tanumshede

När Sparbanken Tanum skulle ta nya persona­lfoton lade marknadschefen Henrik Carlsson fram idén om att presentera de bankanställda i sociala medier med så kallade mugshots.  »Bankvärlden kan upplevas som lite grå och trist och vi gör gärna saker med glimten i ögat« säger han.

Sparbanken Tanum sticker gärna ut lite i sina sociala kanaler. Men den familjära tonen och de personliga inläggen är inget som sker slumpmässigt. För fyra år sedan sattes en ny, genomarbetad plan för Sparbanken Tanums arbete i sociala medier. En person, Carolina Björk, anställdes för att arbeta med kanalerna.

– Vi vill vara en bank för alla och då fungerar det inte med en högtravande ton. Många av våra kunder träffar vi aldrig face to face, så det här blir ett sätt att kommunicera med dem, säger Henrik Carlsson.

– Det som är bra med sociala kanaler är att vi får ett betyg på 10 minuter på om ett inlägg har fungerat eller inte.

Strategin har gett drygt 6 000 följare på Facebook som i hög grad kommenterar och interagerar. Men 6 000 följare kan vem som helst få, menar Henrik Carlsson.

– Det viktigaste är att det är relevanta följare. Alla är inte kunder i banken, men kan bli.

– Den största anledningen till vår närvaro i sociala medier är att vi verkligen vill vara en drivkraft i samhället. Vi lyfter ofta fram våra företagskunder. När vi skrev om en företagare i Fjällbacka till exempel så ökade hennes dagskassa tre gånger dagen efter. Så vi är på riktigt en tillväxtmotor i vårt område.

»Mugshotsen« på personalen har lett till glada tillrop från kunder och en del skämt på det fängslande temat.

Vad sa dina kolleger när du presenterade idén?

– Hade det varit för fyra år sedan hade det blivit ramaskri. Då var några obekväma med att ens visa sig på Facebook. Men nu ser alla att vår strategi fungerar, säger Henrik Carlsson.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord