FI går till botten med Swedbanks it-problem
Finansinspektionen ska kartlägga Swedbanks it-problem med de tusentals kunder som fick fel saldo på deras bankkonton. »Vi välkomnar Finansinspektionens initiativ att kartlägga händelseförloppet«, säger Swedbanks vd Jens Henriksson.
Finansinspektionen har utsett en revisor för att kartlägga Swedbanks it-problem, natten mellan den 28 och 29 april, då tusentals kunder fick fel saldo på deras bankkonton.
Den förordnade revisorn har i uppdrag att kartlägga händelseförloppet som ledde fram till incidenten, hur incidenten hanterades och åtgärdades samt bankens kontroller och beredskap. Revisorn kommer att dokumentera sina iakttagelser i en rapport till FI som därefter beslutar om vidare hantering.
Swedbank har löpande, under och efter incidenten, lämnat information till Finansinspektionen enligt gällande rutiner.
”Swedbank hade natten mellan den 28 och 29 april en större IT-incident som drabbade våra kunder. Det ser vi mycket allvarligt på och vi vidtar kraftfulla åtgärder för att detta inte ska kunna hända igen. Vi välkomnar Finansinspektionens initiativ att kartlägga händelseförloppet”, säger Jens Henriksson, vd och koncernchef på Swedbank, i ett uttalande i samband med att FI utsett en revisor.
Ett problem vid störningar är att det tar ett tag innan anställda på kontoren får information om vad som har hänt, enligt Johanna Bergström, som Finansliv talat med tidigare. I samband med störningarna i slutet av april fick lokalkontoren mer information först efter lunch, alltså tre-fyra timmar efter att vissa kontor hade öppnat.
”Det leder till en ökad frustration och irritation bland de kunder som inte får mer precisa svar när det ska vara löst. Där hade man önskat att vi anställda fått information tidigare, så att man kan vara förberedd mot kunderna och svara på ett bra sätt. Det finns förklaringar till en störning, det ska upptäckas och hanteras och banken gör förstås så gott man kan, men det är inte optimalt,” sa hon till Finansliv.
I helgen kom också beskedet att flera kunder på Avanza fått meddelande om att någon försökt ta sig in på deras konton och därefter har kontona blivit spärrade, rapporterar Expressen. Enligt bankens vd Rikard Josefson är det inte Avanza som blivit hackat utan en annan databas. Men på grund av att många har samma användarnamn och lösenord på flera platser har några även försökt ta sig in på användares konton i Avanza.