Gå direkt till textinnehållet
FI välkomnar robotrådgivning, som de tror kan öka förtroendet för branschen och göra rådgivning billigare.
FI välkomnar robotrådgivning, som de tror kan öka förtroendet för branschen och göra rådgivning billigare.

FI välkomnar robotrådgivning

Finansinspektionen är tydliga motståndare till provisioner – en fråga som vållar het debatt i branschen. FI menar att robotrådgivning är framtiden för rådgivning till vanliga sparare.

Hyllningen till robotrådgivning kom under Fond & bank-konferensen ”Innovation och finans – kunder och affärer i fintechvärlden”.
– Finansiell rådgivning ska vara i konsumentens intresse. Vi har därför länge varit tydliga med att vi vill förbjuda provisioner till rådgivare från produktbolag, eftersom det just underminerar rådgivning i kundens intresse, säger Malin Omberg, områdeschef för konsumentskydd på FI, och en av talarna på konferensen, enligt Realtid.se.
Hon menar att robotar kan öka förtroendet för branschen.
– Automatiserad rådgivning är en ny kanal som kan minska risken för intressekonflikter. Samtidigt kräver det mer teknisk kompetens och andra typer av compliance- och kontrollfunktioner för att hantera utvärderingen av en robot, säger hon i Realtid.se.

Prispress är en annan möjlig effekt hon ser av robotrådgivningen.
– Rådgivning ska inte behöva kosta tusentals kronor per tillfälle för vanliga sparare. Den rådgivning som finns idag är i stor utsträckning inte till för vanligt folk, utan för förmögna. Genom automatisering kan man få ner priserna och det öppnar också för många nya affärsmöjligheter, säger Malin Omberg till Realtid.se.

Text: Åsa Berner
Foto: Istockphoto