»Finansbranschen saknar digital vision«
Digitalisering är ordet på allas läppar. Nu kommer boken som tar helhetsgreppet på dagsläget för den digitala transformationen. Och ger affärsmässig ledning hur man ska omvandla sin affär till den digitala världen.
Boken ”Get digital or die trying” tar sin utgångspunkt i att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras, att allt som digitaliseras kan kopieras, och att allt som kopieras sjunker i värde. Författare är Arash Gilan, 30 år, det vill säga ”digitalt infödd”, och Jonas Hammarberg, 45 år, det vill säga ”digital immigrant”.
De kan också presenteras som föreläsare inom digitala medier, trender och marknadsföring – för Arash Gilan-, och coach och konsult inom organisation, kultur och ledarskap för Jonas Hammarberg. I boken skriver de att upp emot hälften av alla arbeten som finns i dag kommer att vara borta 2030. Men det betyder inte arbetslöshet för alla dessa människor, bara att vissa yrken kommer att ersättas av digital teknik samtidigt som andra yrken uppstår. I den omvandlingen har digital kompetens och digitala talanger stort värde. De två författarna menar att aldrig tidigare har humankapitalet varit viktigare och rätt kompetens är värd sin vikt i guld.
Hur ligger då bank-, finans och försäkringsbranschen till jämfört med andra branscher på digitaliseringsområdet?
– Inom bank och finans finns sense of urgency, man är alltså klart medveten i frågan. Man har fokuserat på kundrelationer och interaktion med digitala tjänster. Detta har man gjort på ett i våra ögon sett aktivt sätt, och bankkunderna är relativt nöjda. Men det saknas både en digital vision och en strategi, och det vi kallar det inre perspektiv på digitaliseringen är inte lika bra, säger Arash Gilan.
– Då tänker vi på sådant som kulturen i organisationerna, att det ofta är hierarkiskt. Med en relativt stor strukturell styrning ökar risken att tappa människorna på vägen, liksom flexibiliteten. Det är några bitar som är väldigt viktiga när det gäller digitaliseringen. Just att ledarskapet blir mer horisontellt är en nyckelfråga för att lyckas, säger Jonas Hammarberg.
Finns fler utmaningar som ni ser det?
– Styrelsernas sammansättning är en. Det är för många ”digitala dinosaurier” – läs personer som har ett beteende som innebär att man visserligen använder sms och mejl vid behov, men inte mycket mer än så. De som är digitalt infödda behövs i ledningarna och teamen för perspektivets skull, med tanke på den revolution vi har framför oss, säger Arash Gilan.
– En annan utmaning är de gamla system som finns, vilket isolerar interaktionen. Det behövs utvecklas nya lösningar parallellt med de gamla, säger Jonas Hammarberg.
Båda menar att konkurrensen från de nya aktörer som dyker upp är hård och utmanar affären, vilket gör att det krävs att man går till handling. Risken är annars stor att man kommer ur startblocken för sent. För etablerade företag handlar allt nu om att återfödas som digital spelare. Mer drastiskt uttryckt gäller det att ta död på sig själv innan någon annan gör det.
Text och foto: BrittMari Lantto