Framtidens finans – branschen möttes på Business Model Finance
Igår var det dags för fjärde upplagan av Business Model Finance, som Finansliv arrangerar tillsammans med Cordial. I år var underrubriken på eventet ”Future of Finance” och på scenen stod både etablerade aktörer och kaxiga utmanare, som pratade om affärsutveckling i en digitaliserad värld. Det slogs tidigt fast att hållbarhet, digitalisering och kundcentrering är nycklarna till att lyckas.
Ska de nya aktörerna ses som ett hot eller som nya samarbetspartner? Den frågan ställde Cordials Lise Tormod, som tillsammans med Fokus Lotta Dinkelspiel modererade dagen.
Och svaret från scenen igår var helt klart att de etablerade aktörerna är öppna för samarbeten. En som redan visat det är Ålandsbanken, som har sin white label-lösning tillsammans med sparappen Dreams.
– Samarbeten är en naturlig del av vår verksamhet – vi är en liten aktör som vet att vi inte kan vara bäst på allt. Sättet som Dreams kommunicerar på hade vi inte fixat och de vänder sig heller inte till vår primära målgrupp som är private banking-kunder, sa Peter Wiklöf, vd för Ålandsbanken.
Han menade att banken på det här sättet får tillgång till verksamhetsutveckling och kan ”stjäla idéer”.
– Vi banker är ganska fyrkantiga och fast i 1+1=2. Därför måste vi få in dem som kan utmana.
Men även de större aktörerna flaggade för fler samarbeten framöver.
– Vi måste vara mer snabbfotade och kliva in i fler partnerskap. Det är en viktig del i det framtida ekosystemet, för att vi ska vara relevanta för våra kunder. Det gäller att våga kliva in och pröva, sa Lars Boström, kortansvarig på Nordea, som talade om det nya betalningslandskapet.
Men att bara erbjuda betaltjänster via partner var uteslutet, menade han.
– Jag är övertygad om att vi måste jobba för att erbjuda betallösningar, eftersom de är så viktiga för att hålla kundrelationen och kunddatan.
En annan talare under dagen var Anders Scherlund, vd på Forex, som poängterade att kontanter ändå har en stor roll att spela i svenskarnas liv fortfarande och en bra stund framöver.
Torbjörn Annerfors, ansvarig för strategi och transformation på Moderna försäkringar, delade med sig av sina erfarenheter kring att öka möjligheterna att bli disruptiv i sin verksamhet. Företaget har nu två sakförsäkringar där premien individanpassas genom att kunden delar med sig av information om sig själv via en app – i det ena fallet handlar det om hur kunden kör, i det andra om hen rör sig tillräckligt i vardagen.
Som avslutning fick tre uppstickare i branschen – Strawpay, Lenovium och F&A Forecasting – pitcha sina verksamheter från scenen. Publiken fick sedan via mobilen rösta på hur starkt de trodde på affärsidéerna, om de kunde tänka sig bli kund hos dem och slutligen om de kunde tänka sig att investera i företagen.
F&A Forecasting fick allra flest röster på att affärsidén höll världsklass. När det gällde vem man kunde tänka sig att bli kund hos var flest, 64 procent, sugna på att bli kund hos Lenoviums bolånetjänst. 45 procent sa klart ja till att bli kund hos Strawpay och deras mikrobetalningstjänst, och 42 procent ville bli kund hos F&A Forecasting, med deras prognosmetoder för till exempel råvarupriser.
Lenovium och F&A Forecasting fick flest röster, 30 procent i båda fallen, där personer i publiken svarade ett rakt ja på frågan om de kunde tänka sig investera i företagen. Strawpay fick färre tydliga ja – 9 procent – men 35 procent svarade kanske.
Finansliv tackar alla deltagare för en fantastiskt inspirerande dag tillsammans!
Text: Åsa Berner
Foto: Alexander Donka
Anna-Maria Rosenberg på Cordial och Martin Ahlquist på Finansliv hälsar alla välkomna
Lise Tormod på Cordial inleder Business Model Finance
Lotta Lovén om Swedbanks digitala strategi
Anders Scherlund, vd på Forex, pratade om framtidens bank med kontanter och kontor
Maria Dalmalm, Klarna, Martin Sunnerberg, Nordea och Anna Borg, Klarna
Patrick Siegbahn och Ida Hällkvist från Småspararguiden
Lena Jerringe, AMF, Marlin Carling, AMF och Rebecca Wifström, AMF
Torbjörn Annerfors, Moderna Försäkringar, om Moderna Smart och framtidens sakförsäkringar
Lotta Dinkelspiel, Fokus, moderar ”Matchen om e-handeln” med Henrik Bergman från Swish och Anna Borg från Klarna
Tre uppstickare fick pitcha sina affärsidéer på scenen – med publiken som domare