
Fintechbolaget som vill bli en vardagsbank
Det har varit ett par tuffa år för fintechbolagen. Nu vill fintechbolaget Lunar bli en vardagsbank. "Med den överlönsamhet som bankmarknaden har i Sverige, finns stora möjligheter för oss skjuta in oss på bankernas kärnaffär", säger Mats Persson Bergius, Sverigechef på Lunar.
Den danska digitalbanken Lunar har funnits i Sverige sedan 2018, där bolaget idag har drygt 50 anställda. Nu siktar Lunar in sig på den traditionella vardagsbanksaffären från att tidigare varit en nischaktör inom främst kort och konto.
– Vi vill ha den traditionella vardagsbanksaffären som historiskt ligger hos storbankerna. Med den överlönsamhet som bankmarknaden har i Sverige, finns stora möjligheter för oss att skjuta in oss på bankernas kärnaffär. Vi lägger allt fokus på småföretagsbanken och vardagsbanken för privatpersoner, säger Mats Persson Bergius som är Sverigechef på Lunar.
Vad innebär det att ni numera är en vardagsbank?
-Att du som privatperson eller småföretagare kan göra alla dina bankärende som du är van att göra i din vardag, ditt lönekonto, företagskonto och alla bankärenden som hör ihop med det. Allt det vardagliga som varit storbankernas hemmaplan i alla tider kan du nu även göra hos oss.
Målgruppen är privatpersoner mellan 18 och 35 år som tillbringar mycket av sin lediga tid i mobilen. Äldre mellan 40 och 50 år har en mer komplex ekonomi med både bolån och billån. Benägenheten att byta bank blir lägre med stigande ålder. Lunars kunder lever ett digitalt liv och är inte inlåsta hos en bank, enligt Mats Persson Bergius.
Vilka är fördelarna med att vara en digital bank?
-Vi har lägre enhetskostnader för att driva vår verksamhet för vi har inte samma ryggsäck som de etablerade aktörerna har, i form av exempelvis tekniska plattformskostnader. När enhetskostnaderna blir lägre kan vi skicka vidare det till kunderna.
Mats Persson Bergius är även styrelseordförande i branschföreningen Swedish Fintech Association och beskriver de senaste två åren som svåra för fintechbolagen.
-Det har ju varit en otroligt tuff tid de senaste två åren när det gäller tillgången på kapital för fintechbolag. Vi har sett en utslagning av bolag som inte är lönsamma, eller som inte har en väg till lönsamhet eller saknar en fungerande affärsmodell. Finns flera exempel på bolag inom nischen kort och konto, där Lunar var tidigare, som blivit uppköpta eller nedlagda. Även fintechbolag inom bolån fick det riktigt tufft när räntecykeln vände.
Den vågen av nya fintechbolag med konsumentfokus som branschen upplevde för några år sedan är långt borta.
-Med rådande ränteläge kommer vi inte få samma våg av innovation som vi har haft. Det blir färre nya bolag och innovationstakten mattas av.