Gick till startup när storbanken gjorde om
Fredrik Norén.

Gick till startup när storbanken gjorde om

karriär Fredrik Norén hade jobbat i Nordea i 12 år när beskedet kom att hans arbetsgrupp skulle omorganiseras. Då valde han att sluta och byta bana.

Fredrik Norén från Göteborg hör till dem som har sett finansbranschens digitaliseringsresa från insidan.

Efter studier på Göteborgs Universitet 2005 fick han jobb i Nordeas kundtjänst, senare som rådgivare, därefter som pensions- och placeringsspecialist och 2011 kom första kontorschefsuppdraget på Nordeas kontor i Varberg.

Under sin tid i banken hade han successivt blivit allt mer fascinerad av digitalisering och insåg att branschen stod inför en massiv förändring. Det dröjde därför inte länge innan han skulle få chansen att gå in i en helt ny, men digital roll.

– Nordea var på gång att lansera rådgivning online. Det kändes väldigt intressant, vilket ledde till att jag fick en tjänst som affärsutvecklare i banken, säger han.

Fredrik Norén jobbade sammanlagt på Nordea i 12 år, men under 2017 kom beskedet att hans arbetsgrupp stod inför en omorganisation. Förändringen var ett led i de stora nedskärningar som Nordea presenterat under hösten. De nya förutsättningarna lämnade två alternativ. Antingen kunde han jobba kvar i Göteborg med andra arbetsuppgifter, eller flytta till Stockholm där behovet fanns. Inget av alternativen kändes dock som en bra lösning och han valde att lämna banken.

Teamet har alltid sista ordet när det gäller rekryteringar i bolaget, för ingen vill ju jobba med en skitstövel.

Sedan tog Fredrik Norén ganska god tid på sig för att komma på vad som skulle bli nästa steg. Han tog hjälp av vänner och familj och även av en karriärcoach. Efter två månader fulla med möten landade han till slut hos fintechbolaget Minna Technologies. Bolaget kontaktade honom via Linkedin och efter det väntade en lång och ganska svettig anställningsintervju.

– Ett moment i anställningsprocessen var att presentera ett case inför hela personalen. Det var ett väldigt bra sätt för mig att visa vem jag är och det gav även personalen en chans att bilda sig en egen uppfattning. Teamet har alltid sista ordet när det gäller rekryteringar i bolaget, för ingen vill ju jobba med en skitstövel.

Vad är den stora skillnaden mellan att jobba i en startup jämfört med en större organisation?

– Lagandan är en aspekt, den är svårare att skapa i en större organisation än i ett mindre företag. Men även förmågan att fatta snabba beslut. Vi är 26 anställda, behöver vi bestämma något kan vi göra det på väldigt kort tid.

– Sedan finns redan vissa processer definierade på ett storföretag som inte finns i en startup. Det tror jag förvisso är en viktig anledning till att startupbolag ska kunna gå snabbt fram, att man inte låser sig vid gamla rutiner utan är beredd att delegera ansvar till anställda direkt.

Vad vill du ge för tips till andra om arbetsplatsen ställs inför en omorganisation?

–  Om du väljer att kliva av, använd tiden till reflektion för att hitta dina innersta drivkrafter. Fråga dig vad du vill på riktigt, var inte rädd att testa något helt nytt och att lämna komfortzonen. Våga också att ta hjälp av ditt nätverk och se till att kontinuerligt vårda ditt nätverk. Har du tillgång till extern coachning, ta även emot det stödet.

publicerad
25 juni 2018

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Nytt avsnitt av #finansfredag ute!! Vi snackar stigande räntor och skandalen i Sörmlands Sparbank. Länk i bio.
I september är det dags för Fintech Stockholm. Boka före den 31 maj för att få 20 % rabatt på hela din bokning. Uppge koden SUPER20. Länk i bion.
Därför får du inte skriva vad du vill på insta. ❌ Läs vårt reportage på finansliv.se Illustration: @emmahanquist
Mingel i morgonsolen innan vår frukostföreläsning med @stiljournalen ☀️
Följ @Finansliv på Instagram