Hans friskvårdsapp ger fler poäng till soffpotatisen
Nicholas Roman tröttnade på vanliga stegtävlingar, som han tyckte var tråkiga och bara lockade de redan frälsta. Tillsammans med två medgrundare skapade han istället en webbaserad friskvårdstävling i lagform, där sättet att räkna poäng kan gynna den otränade.
Hallå där!
Nicholas Roman, vd för Egetto, som säljer den app- och webbaserade friskvårdstjänsten Intersport challenge:
Varför skapade ni er friskvårdstjänst?
– Vi tröttnade helt enkelt på tråkiga och enkelspåriga stegtävlingar där bara en liten del av kollegerna var med, dessutom fel del, det vill säga den grupp som redan var väldigt aktiva. Eller stegtävlingar med suspekta konverteringstabeller där folk kunde snitta 30 000 steg per dag. Vi vill helt enkelt göra något mer modernt, socialt och roligt. Och inte bara lokalt i Sverige utan över hela världen.
Vad är speciellt med er tjänst?
– Vi är en global produkt och integrerar den senaste tekniken i en ”challenge” med våra partner Endomondo och Runkeeper. Som deltagare kan du registrera upp till 58 olika aktiviteter och samla individuellt baserade poäng till ditt lag. Poängen baseras både på vilken aktivitet du utför och vem du är, utifrån ålder, längd, vikt och kön. Till skillnad från andra aktivitetsutmaningar där 30 minuter = 1 poäng och allt räknas lika, och en golfrunda blir jämförbart med ett maratonlopp.
– Man kan bara vinna som ett lag och man måste få igång alla i laget. I och med att uträkningen baseras på dina individuella förutsättningar, så ger samma aktivitet olika poäng för olika personer. Den som mest behöver motion har sannolikt större möjlighet att få fler poäng, beroende på kanske högre ålder eller att man väger mer. De som redan motionerar mycket i vardagen får jobba lite mer – det gillar vi.
Man kan också koppla välgörenhet till aktiviteten – hur funkar det?
– Företaget bestämmer ett belopp som de betalar ut till välgörande ändamål om medarbetarna tillsammans når ett uppsatt mål, liksom vilken organisation som ska få pengarna. Förra året valde de flesta UNHCR till exempel.
Har ni någon statistik på att fler medarbetare engagerar sig med Intersport Challenge jämfört med mer traditionella stegtävlingar?
– I vår senaste undersökning, där vi frågade samtliga deltagare under 2015, svarar 76 procent att de har börjat röra på sig mer eller mycket mer tack vare Intersport challenge. 79 procent tycker att vår tjänst var roligare eller mycket roligare än en stegtävling.
– Sen har vi uppskattningsvis cirka 75 procent återkommande kunder. SJ genomför till exempel sin sjunde omgång nu till våren, denna gång med välgörenhetspoäng kopplade till Friends. De har även bjudit in Friends att vara med i deras ”challenge” och de har gladeligen tackat ja.
Text: Åsa Berner