Hon vill se mer action i medarbetarundersökningar
Caroline Fjellner är grundare till &Frankly, en ny typ av tjänst för medarbetarundersökningar.

Hon vill se mer action i medarbetarundersökningar

&frankly vill göra medarbetarundersökningarna mindre fyrkantiga. Med deras tjänst får medarbetare får svara på frågor från arbetsgivaren via en app i mobilen, en del så ofta som varje vecka, för att ständigt kunna ta pulsen på företaget.

Hallå där, Caroline Fjellner, en av grundarna till &frankly, en ny typ av tjänst för medarbetarundersökningar. Varför startade ni?

– Konventionella medarbetarundersökningar är omoderna sett till det digitala liv vi lever idag. De är långsamma, fyrkantiga processer, med brist på action. Mycket handlar om att bara att ställa en diagnos, i stället för att skapa förändring. Vi har stöd för att trigga dialogen, och cheferna har en mycket större roll i vår lösning. Börjar man prata om de här frågorna oftare, några minuter varje vecka, kan man hela tiden göra små förbättringar.

– Vi ställer också frågor som driver action, som ”Har du bett om/gett feedback idag?” eller ”Har du lunchat med någon du inte känner?”.

Hur fungerar era undersökningar?

– Vi ställer frågor kontinuerligt, antingen någon gång i månaden, eller kanske varje vecka, så att man hela tiden tar pulsen. Alla nivåer i företaget får en rapport i realtid, vilket innebär att chefen kan agera direkt på resultatet. Som medarbetare äger jag själv informationen, och kan gå in och se hur min stressnivå eller motivation gått upp och ned i olika projekt.

– Det må låta simpelt, men ett mänskligt tilltal och ett annat gränssnitt gör mycket för folks vilja att svara.

Hur fungerar det rent praktiskt?

– Man får frågor via en app, eller så kan man svara på nätet. Du får en notis i mobilen om att det finns en ny fråga att svara på, och sedan tar det bara några sekunder att gå in och svara på den. Sen kanske du får en ny fråga några dagar senare. Företagets behov styr hur man ställer frågor  – en av våra kunder ställer till exempel sju frågor varannan fredag.

– HR kan skicka ut frågor till alla medarbetare, men enskilda chefer kan också skicka en frågor till sitt team.

Hur får ni betalt?

– Det är en prenumerationstjänst, där priset beror på storleken på företaget, hur många medarbetare det har.

Hur många användare har ni idag?

– Vi har cirka 15 000 användare idag, på strax över 20 företag.

Text: Åsa Berner

publicerad
16 september 2016

Relaterad läsning

Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram