Gå direkt till textinnehållet

Höstens reklam – vad tycker du?

Linnéa Bergman Sjöstrand utgör tillsammans med Daniel Skoglund regissörsduon Ensrettet. De har bland annat gjort reklamfilm för Philips, IKEA, Absolut Vodka, Bosch, Louis Vuitton, Apoteket, Adidas och H&M. Men aldrig åt svenska finansiella aktörer. Vi bad Linnéa Bergman Sjöstrand titta på några filmer från bank och försäkringsföretag och kommentera dem. Håller du med?Text:  Janne Sundling

Swedbank:

Linnéa: ”Spontant tycker jag den är rätt fin. Många spelar på humor i reklamfilm och det gör de här också. De skiljer ut sig med filmerna om ekorren och ankan, det blir mänskligt och man kan känna igen sig. Trots att det är animerade djur som agerar”.

 

AMF:

 

Linnéa: ”En film om pensionssparande måste vara trovärdig och hålla en balans. Det får inte vara för roligt och inte för allvarligt. Här lyckas man hålla balansen, men det sticker knappast ut”.

 

KPA Pension:

 

 

Linnéa: ”Svagast av de här filmerna. Det känns bara kletigt, och det är ett ganska svagt grepp. Men ansvaret för det faller på flera, det handlar också om vad kunden vågar stå för. Fast det känns svagt”.

 

If:

If:

Linnéa: ”Det är roliga, de funkar och man drar på munnen. Men det slutar inte så bra, att de ”Don’t you worry ’bout a thing” blir lite överspelat, nästan lite dråpligt”.

 

SBAB:

Linnéa: ”Jag råkar veta att det verkligen är deras egna medarbetare som springer mellan Karlstad och Stockholm. Det funkar rätt bra i all sin enkelhet”.

 

Djur i Swedbanks reklam – men ekorrar blir väl inga bankkunder?

– Nej, men det kan vara ett smart grepp. Tele2 har fåret Frank. Det blir figurer som folk relaterar till. I båda fallen skiljer företagen ut sig mot konkurrenterna.

Och så ska det vara lite lagom skojigt?

– Ja, humor används ganska ofta och svensk reklamfilm jobbar med humor på ett speciellt sätt. I många andra länder skulle det vara svårt att skämta om pensionssparande. Vi är lite ironiska, Storbritannien ligger ganska nära oss i det. I många länder är det ganska allvarligt.

Hur skulle du själv fundera om du skulle göra film åt en bankkund?

– Först är det ju led mellan kunden och mig, en reklambyrå där idéerna formas. Sedan kommer jag in som regissör, och lägger min hand på det. Men jag gissar att jag skulle ha stor respekt för kunden. Kanske ännu mer än vanligt.

– En bank eller ett finansbolag är så respektingivande. Jag skulle nog lägga ännu mer vikt på att det skulle vara trovärdigt och tydligt. Fast jag har faktiskt jobbat med en film åt en italiensk bank, men det var ett slags musikal så det var väldigt speciellt.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord