Gå direkt till textinnehållet

Hur får jag till småpratet när vi jobbar på distans?

Frågor och svar Annmarie Palm svarar på frågor om etikett på arbetsplatsen.

Fråga: Jag är teamledare på min arbetsplats och vi jobbar i dagsläget på distans. Hur får jag gruppen att känna sammanhang på bästa sätt i dessa tider? Det informella småpratet kan vara svårt på distans tycker jag.

Annmarie Palm: Jag tänker ofta på hur beroende vi människor är av varandra, rent socialt.

Det blir ju också så tydligt vid de tillfällen när vi varken kan eller får ses. Den fysiska distansen övergår lätt till en social distans, om vi inte även behåller fokus på våra mellanmänskliga relationer.

De viktigaste och bästa råd jag kan ge angående möjligheterna till fortsatt god sammanhållning i ditt team när ni distansarbetar är att ni skapar en struktur för era digitala möten. Ett system som ni alla kommit överens om.

Få svar på din fråga

Undrar du något om vett och etikett i arbetslivet?
Mejla din fråga till
redaktion@finansliv.se

Varför inte samlas digitalt   för att kunna prata igenom hur ni kan fortsätta behålla och även utveckla era relationer i teamet?

Det viktiga då är förstås att låta alla komma till tals och att det ni kommer fram till och beslutar om sker i demokratisk anda. Som teamledare är det ju också viktigt att dina teammedlemmar upplever dig som tillgänglig.

Ett annat förslag kan vara att du också avsätter en timme per dag där det är fritt fram för alla som vill och behöver att kontakta dig, via telefon eller digitalt.

På tal om att det kan vara svårt att hitta lösningar för informellt småprat så föreslår jag att du och ditt team också bokar in rena kaffe­möten eller AW:s där ni kan prata om allt annat än jobbet. Att få möjlighet att avhandla lite mer personliga samtalsämnen med utrymme för både skratt och allvar fördjupar våra mänskliga relationer och får oss att känna gemenskap som just de sociala varelser vi är. Lycka till!

Svaret gavs i september 2020.