If vill få oss att sluta sängsurfa – med hjälp av sociala medieprofiler
Var femte anser att sociala medier bidrar till att förstöra nattsömnen. If vill nu få oss att sluta sängsurfa. Och det är sociala mediestjärnorna Clara Henry, Daniel Frank och Marie Serneholt som ska påminna oss om att lägga ifrån oss mobilen.
If:s sömnundersökning
- 36 procent sover mindre i dag än för fem år sedan
- 71 procent har ibland sömnsvårigheter
- 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter att man gått och lagt sig
- 19 procent anser att sociala medier på kvällen bidrar till att förstöra deras nattsömn
- 56 procent anser att de ibland tänker att de använder telefonen för mycket
- 19 procent tycker att partnern ägnar för mycket tid åt sociala medier
- 29 procent säger att de hade velat att partnern ägnade mer tid åt dem än åt sociala medier
- 17 procent skulle vilja ha teknik som stänger av all social media efter läggdags
(Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. 3028 intervjuer genomfördes med män och kvinnor, 15-74 år, i Sverige.)
70 procent av svenskarna har ibland sömnsvårigheter och 36 procent sover mindre i dag än för fem år sedan. Det visar en färsk undersökning, med 3 000 svarande, från försäkringsbolaget If.
En stor bov i dramat verkar vara sängsurfandet – 61 procent använder smartphone eller surfplatta i sängen efter de har gått och lagt sig. Var femte person anser att användningen av sociala medier bidrar till att förstöra nattsömnen.
– En majoritet i vår undersökning säger att det blivit en vana att surfa runt i sociala medier innan man somnar. Många dras också till plinget från push-notiser, eller säger att de helt enkelt inte kan gå offline av rädsla för att missa något, säger Mariah Hohentahl, skadeexpert på If.
If har nu dragit igång en kampanj för att få oss att koppla ifrån klockan 22. Till sin hjälp tar de tre kända medieprofiler – Clara Henry, Marie Serneholt och Daniel Frank, som tillsammans har över 4 miljoner följare i sociala medier. Dessa tre ska under två veckor gå offline klockan 22. If kallar utmaningen Offline O’clock.
– I den här kampanjen kändes det väldigt naturligt att använda oss av etablerade konton i sociala medier som mediekanal, då profilerna själva både är en del av problemet men också lösningen, säger Caroline Glansén, marknadschef på If.
Text: Åsa Berner
Foto: Istockphoto