Gå direkt till textinnehållet
Johan Pihl och Mathias Wikström på Doconomy. Foto: Ali Lorestani

Ikea och Citi går in i Doconomy

Aktuellt Ikeas och Citis riskkapitalgrenar investerar i Doconomy. Pengarna ska användas till att finansiera bolagets fortsatta tillväxtfas.

Ägarlistan i Doconomy växer. Det står klart efter att Ingka som är Ikeas investeringsgren och storbanken Citi investerat i fintechbolaget. Investeringen är en förlängning av en investerarrunda från i höstas och innebär att bolaget nu har tagit in totalt 170 miljoner kronor sedan starten 2018. Kapitalanskaffningen låg innan det på 150 miljoner, vilket DI Digital tidigare har rapporterat om. Sedan tidigare finns bland annat Mastercard och Ålandsbanken med på ägarlistan.

Det är ett intressant läge, det är en helt ny marknad som växer fram

Bolagets affär bygger på en lösning som mäter det totala klimatavtrycket i konsumtionen. I dagsläget används tekniken i 30 länder, bland annat av Nordea, Klarna och Ålandsbanken.

Pengarna ska användas till bolagets fortsatta expansion, säger bolagets vd och medgrundare Mathias Wikström.

–Vi har sett ett stort intresse från många banker på nya marknader. Sen behöver också nya tjänster och innovation finansieras, däribland 2030-kalkylatorn som hjälper företag att räkna ut sin  klimatpåverkan på sina produkter.

Johan Pihl och Mathias Wikström på Doconomy.
Foto: Ali Lorestani

Förutom kapital kommer Ingka och Citi att bidra med kunskap, erfarenhet och energi att adressera hållbarhetsfrågan, enligt Mathias Wikström. Johan Pihl, innovationschef och medgrundare i bolaget, fyller i.

– Marknaden är fortfarande i sin linda, så det är stora investeringar som krävs. Vårt mål har hela tiden varit att lansera flertalet tjänster för att säkerställa data som blir avgörande för att skapa relevans hos användare. Vi har i stort sett skapat den här marknaden, så vi har ett försprång, men därmed har vi även en stor uppgift i att försöka skapa infrastrukturen för klimatdata.

Det senaste halvåret har Doconomy vuxit kraftigt och gått från 50 till 70 anställda och når via sina partnerskap runt 500 miljoner användare. Fokus framåt ligger på att växa geografiskt och det sedan tidigare finns planer på kontor i Asien, Afrika och USA.

Mathias Wikström bekräftar att Doconomy kommer öppna sitt första utländska kontor under andra kvartalet i år, men att det ännu är för tidigt att säga vilken marknad det rör sig om.

Vad blir viktigast under 2022?

– Året kommer gå till att möta det ökade intresset. Vi ska rekrytera och etablera oss i nya marknader. Jag tror också 2022 blir ett år då vi kommer lansera nya tjänster på Doconomy, säger Mathias Wikström. Johan Pihl fortsätter.

– Klimatfrågan har flyttats fram och för första gången blivit avgörande för många bolag och individer. Till skillnad för ett par år sedan så har vi nu många konkurrenter, vilket är positivt och i linje med vårt syfte att skapa ett mer hållbart samhälle. Det är ett intressant läge, det är en helt ny marknad som växer fram, säger han.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord