Gå direkt till textinnehållet
Ruth Brännvall, vd Impact Invest, på Finanslivs event Sustainable Finance i höstas. Foto: Jonas Eng

Impact Invest startar social tillväxtfond

Svenska Impact Invest startar en social tillväxtfond, med fokus på finansiering av bolag och organisationer som stärker hälsa och livskvalitet. »Det är svårt för den typen av aktörer att få finansiering i dag« säger Impact Invests vd Ruth Brännvall till Finansliv.

Det finns ett stort behov av sociala investeringar i Sverige, anser Ruth Brännvall. Företag och organisationer som jobbar med välfärdstjänster har svårt att få finansiering.

– 99 procent av riskkapitalet går fortfarande till vinstdrivna bolag som skalar upp väldigt snabbt. För socialt drivna aktörer, som tar sig an hälsa, sjukvård och utbildning, så tar det ofta lång tid och är svårare att skala upp. När man inte kan visa de här fantastiska hockeyklubbskurvorna av tillväxt så anses man oattraktiv på marknaden. Det vill vi ändra på.

Fonden kommer till en början att finansiera företag och organisationer i Stockholmsområdet, och sedan utöka till andra delar av landet. Målet är att finansiera både etablerade organisationer och nya startups, enligt Ruth Brännvall. Villkoren för investeringarna kommer att kopplas till aktörernas sociala resultat.

– I till exempel en dagligverksamhet kommer vi att koppla räntan för lånen till hur många de stöttar. Ju fler de hjälper, desto lägre ränta. Finansieringen handlar alltså inte bara om ekonomiska resultat, utan ska vara en morot för bättre sociala resultat, säger Ruth Brännvall.

Hur kommer ni att mäta sociala resultat?

– Beroende på organisation så anpassar vi indikatorer och mätmetoder, det kan handla om enkäter, intervjuer eller observationer. Vi tittar på antalet personer som berörs, men också vad förändringen leder till. Vi utgår från WHO:s ramverk kring vilka faktorer som påverkar hälsan och livskvaliteten hos en befolkning.

Vilka investerare hoppas ni locka?

– De investerare vi vill attrahera är de som vill bidra till social utveckling men har svårt att veta hur de ska nå fram, och inte bara vill ge bort pengar. Målet är att ge ekonomisk avkastning på bara tre års tid, säger Ruth Brännvall.