»Jag blev förvånad att så många hade besvär«
Sara Berglind Åbom, kontorschef Foto: Oskar Omne

»Jag blev förvånad att så många hade besvär«

På jobbet En bra arbetsmiljö är viktigt – både för de anställda och för banken. SEB Mörby Centrum har tagit in en hälsokonsult för att öka de anställdas välmående och hjälpa dem att hitta balans i livet.

SEB i Mörby Centrum i Stockholm har gjort en särskild satsning för att förbättra arbetsmiljön på sitt kontor.

För omkring ett och ett halvt år sen tog kontorschefen Sara Berglind Åbom in träningsspecialisten och hälsoinspiratören Mathias Pettersson Holsten för att hjälpa de anställda.

– Jag anställde Mathias på SEB 2001, men sedan 15 år tillbaka jobbar han med kost, träning och friskvård. Han kontaktade mig och frågade om vi var intresserade av en workshop, säger Sara Berglind Åbom.

De 20 anställda på kontoret fick först svara anonymt på en enkät om sin hälsa, träningsvanor och upplevd stress. Det visade sig att 80 procent av de anställda hade problem med värk i rygg, nacke eller axlar. Många hade dessutom haft problemen i flera år.

– Jag blev förvånad över att så många hade besvär. Det är oroande, såklart. Det är ganska signifikant för vårt jobb tror jag, man sitter framför datorn större delen av dagen. Vi har höj- och sänkbara skrivbord och pilatesbollar, men man måste ju använda dem och det är lätt att man glömmer, säger Sara Berglind Åbom.

Under själva workshopen föreläste Mathias Pettersson Holsten om mental och fysisk träning, kost, sömn och andning. De anställda fick också göra olika övningar, som att se över varandras hållning. Workshopen handlade om att hitta en balans mellan alla delar i livet, inte bara korrigera hur du sitter på jobbet.

– Det var en bra föreläsning som fokuserade på helheten, att allt hänger ihop. Jag blev inspirerad. Man kan behöva sådana påminnelser med viss regelbundenhet, tycker jag, det kan vara svårt att motivera sig själv, säger Annika Jacobsson, privatrådgivare på SEB Mörby Centrum.

Efter föreläsningen har de anställda fått möjlighet att boka in sig för enskilda möten med konsulten. Det bekostas av de anställda själva, men mötena sker på banken under arbetstid.

– Jag försöker vara generös med att upplåta tid och plats, jag tror att det är lättare att det blir av då. Jag har själv varit där flera gånger, senast för några veckor sen. I mitt fall handlar det om att jag brinner för träning, jag har lyft lite snett och behöver korrigering för min rygg, säger Sara Berglind Åbom.

En av de anställda som bokade ett eget möte är Rasmus Parkinson, som jobbar i kundtjänst på SEB Mörby Centrum.

– Han kontrollerade min hållning och gick igenom övningar för att förbättra den. Jag tyckte att han var kunnig och pedagogisk.

Övningarna hjälpte till en början, men på senare tid har Rasmus Parkinson inte gjort dem lika regelbundet.

– Jag har slarvat lite, det är svårt att hinna med. Egentligen tar övningarna inte mer än 10-15 minuter, men det är mycket annat att göra. Men jag gillade honom, jag skulle gärna ha mer sådana workshops.

En annan som har bokat in enskilda möten är Johanna Öqvist Eriksson. Även hon jobbar i kundtjänst.

– Föreläsningen var jätteinspirerande. Jag kände direkt att jag ska ta hjälp av honom på egen hand, så jag träffade honom 2–3 gånger. Jag har haft problem med huvudvärk länge, och även fast jag tränar och äter nyttigt har jag inte mått bra. Jag fick hjälp med en helhetsbild och verktyg att hantera huvudvärken.

Johanna Öqvist Eriksson tycker att välmående och en bra arbetsmiljö är väldigt viktigt. Särskilt med tanke på att digitaliseringen i finansbranschen i kombination med de nya regelverk som införts gör att stressen ökar.

– Arbetsmiljön påverkar allting, både oss som grupp och hur vi möter kunder. Det är bra om man har lite energi kvar när man kommer hem också, säger Johanna Öqvist Eriksson.

Arbetsmiljön påverkar allting, både oss som grupp och hur vi möter kunder. Det är bra om man har lite energi kvar när man kommer hem också,

Att jobbet har blivit stressigare är något de flesta på kontoret håller med om.

– Rollbeskrivningen ändras, nya bitar ska klämmas in. Dessutom är flera av regelverken nya, det tar tid att anpassa sig. Man måste hela tiden vara öppen för förändring, det skapar en inre stress, säger Fredrik Pettersson, som jobbar med private banking.

– Det är stressigt, absolut. Det är fler arbetsuppgifter, men vi har inte blivit så många fler, säger Titti Wincrantz, som också jobbar med private banking.

Att få hjälp med att hantera stressen är bra, men för att komma åt själva grundproblemet krävs andra åtgärder, anser Fredrik Pettersson.

– Vårt uppdrag innefattar både att träffa och hjälpa nya kunder, samt ta hand om våra befintliga kunder. Vi behöver hjälp från SEB att ta fram bra och enkla hjälp­medel som underlättar och effektiviserar vår vardag.

– Ja, precis. Vi har vår kundstock, vi kan inte ta in någon annan som hjälper till där, utan det måste bli avlastning med de administrativa uppgifterna, säger Titti Wincrantz.

Det läggs mer och mer på våra roller, absolut. Även om vi får in färre kunder på personliga besök i vår lobby så tar de längre tid.

Sara Berglind Åbom är medveten om den ökade stressen och hur den påverkar de anställda.

– Det läggs mer och mer på våra roller, absolut. Även om vi får in färre kunder på personliga besök i vår lobby så tar de längre tid.

SEB centralt ser över hur man kan lyfta bort en del av den administrativa arbetsbördan, enligt Sara Berglind Åbom. På kontoret i Mörby Centrum försöker hon också underlätta för de anställda.

– Det vi försöker göra är att skapa lätta instruktioner och lathundar för hantering av olika ärenden. Jag har också en ganska långsiktig personalplanering där jag schemalägger dag för dag cirka 1,5–2 månader i förväg, så att jag vet när folk är borta på kurser eller semester. Då har jag åtminstone hanterat den kända frånvaron, när den okända dyker upp blir blixtutryckningarna därför lite färre.

Förutom arbetet med hälsokonsulten jobbar Sara Berglind Åbom också löpande med arbetsmiljön på kontoret. Hon håller en del av sina coachningsmöten gåendes utomhus i stället för i mötesrum, och låter de anställda ta längre lunch för att hinna med träning.

Det är inte bara för de anställdas skull som arbetsmiljöarbetet är viktigt, säger hon.

– Det kommer i slutändan gynna mig också, då får jag anställda som mår bra och är här och kan jobba.

publicerad
18 november 2019
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Vi är bra på långa ord. Och på att förklara dem. Läs mer i Finansliv #9, hos våra prenumeranter på fredag ⭐️
Nästa vecka är det dags för #finanslivsfrukost om #vettochetikett och det finns några platser kvar! Boka på Finansliv.se(länk i bio) ☕️
I nummer 8 av #finansliv tar vi ett stort grepp på #fintech 3.0 - ✅De överlevde boomen ✅Trenderna bankerna investerar i ✅Därför måste bolagen ändra inriktning Foto: @donkadoo
Den 19 november bjuder vi in till #finanslivsfrukost om vett och etikett i arbetslivet! ☕️Etikettexperten Annmarie Palm föreläser. Boka din plats nu! Länk i bion. #finansliv #vettochetikett
”Vad som är positivt? Här kanske man ska svara att man ska träffa nya kolleger och utbyta erfarenheter, men vet har tid med det??” —En av de tillfrågade i vår undersökning om aktivitetsbaserade kontor. Läs mer i nya Finansliv! #finans #finansbranschen #kontor #aktivitetsbaserat #aktivitetsbaseradarbetsplats
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
Följ @Finansliv på Instagram