»Jag fick vara med från början«
Elin Andersson har alltid varit intresserad av hur människor fungerar. Som innovationschef på Marginalen Bank rör hon sig i gränslandet mellan teknik och psykologi.
Fram till för ett par år sedan hade Elin Andersson inga tankar på att göra karriär inom bank och finans. I stället var hennes stora intresse pedagogik. Det hela växte fram under studietiden på KTH, då hon jobbade som privatlärare inom matematik och NO parallellt med studierna.
Extrajobbet ledde till att hon gjorde sitt examensarbete om hur man använder pedagogik och UX (användarupplevelse) i digitala läromedel, berättar hon.
– Det var det som fångade mitt intresse för UX. Användarupplevelse är ett väldigt roligt arbetsområde som kombinerar teknik och mjuka värden som psykologi och hur människor fungerar, vilket jag alltid varit intresserad av.
Elin Andersson
- Ålder: 31 år.
- Utbildning: Civilingenjör inom design och produktframtagning, KTH.
- Karriär i korthet: Privatlärare i matte/NO, några år som UX-konsult och digital strateg, därefter UX-designer och produktägare och nu innovationschef på Marginalen Bank.
- Familj: Sambo.
- Intressen: Ridning, dressyr är en stor del av mitt liv. Jag är i stallet fyra dagar i veckan.
Efter studierna tog hon därför sitt första jobb som UX-designer på konsultbyrån Knowit, där hon och kollegerna jobbade med en rad olika branscher. Uppdragen sträckte sig från att skapa effektivare flöden i Systembolagets butiker till att förbättra gränssnitten i olika appar.
– Det var väldigt varierat och jag fick se mycket.
Jobbet som UX-designer går ut på att bygga flöden som är enkla och intuitiva att förstå. Användarupplevelsen är som bäst när man inte tänker på den, och man tänker på det när det inte funkar, förklarar Elin Andersson.
Under tiden som konsult lärde hon sig framför allt vikten av att förstå användaren, att göra ett ordentligt grundjobb och att våga inspireras av andra branscher.
– Det har jag tagit med mig in i bankvärlden. Det är lätt att fastna i att bara titta på hur andra banker gör, men jag försöker i stället inspireras av appar som många använder ofta, som Spotify eller Instagram. Då kan man dra nytta av igenkänning och muskelminne, så att kunderna inte behöver lära om varje gång de öppnar en ny app.
Elin Andersson blev kvar på Knowit i tre år. Hon trivdes, men fick tips om att Marginalen Bank sökte folk för att bygga en ny bankapp. Elin Andersson hade egentligen inte något större intresse för finansbranschen, men sökte och fick jobbet.
– Det lät väldigt intressant. Banken hade ingen UX-avdelning sedan tidigare utan hade lagt ut allt på byrå. Jag var först in i bolaget och fick vara med från början, skapa designen och starta en helt ny avdelning.
Hon började i banken under pandemin och är nu inne på sitt fjärde år. Sedan dess har enheten Innovation & Brand, som ansvarar för bankens kundupplevelser och varumärke, vuxit snabbt. I dag är teamet elva personer varav hälften är UX-designer och den andra halvan fokuserar på varumärkeskännedom och affärsutveckling. Orsaken är att banken inte längre bara ville göra om appen, utan skapa en enhetlig upplevelse i alla kanaler, enligt Elin Andersson.
– Det började med att jag skulle ta fram design för appen, men det växte snabbt även till webb, internetbank och att få vara med i framtagningen av bankens nya varumärke.
Satsningen på UX ledde till att Elin Andersson blev chef. Först för UX-avdelningen och nu som innovationschef för Innovation & Brand, efter att UX och varumärke och affärsutveckling slagits ihop. Hon hade en del chefserfarenhet sedan tidigare och allt eftersom hon fick mer ansvar blev övergången naturlig, säger hon.
– Det var till en början inte ett karriärmål, men är absolut något jag har strävat mot successivt. Det har blivit mer och mer intressant.
Elin Anderssons karriärtips
Det viktigaste för mig har alltid varit att göra det jag tycker är kul, så jag har aldrig haft någon utstakad väg. Jag tror man blir bra på det man tycker är kul. Var noggrann med att reflektera över vad du gillar, är duktig på och gör mer av det. Omge dig även med kompetenta människor. Jag började på en arbetsplats där jag hade duktiga kolleger och plockade med mig det bästa från dem. Våga lära dig från dem som är olika dig själv.
Att vara chef innebär en stor skillnad mot jobbet som designer, inte minst med ett större människofokus, anser hon. Det viktigaste för att göra jobbet bra är att vara nyfiken på kolleger och resten av banken, men också världen utanför.
– Eftersom vi jobbar med användarupplevelse måste man ha koll på vad som händer för att kunna infria förväntningarna i de digitala tjänsterna. Det händer väldigt mycket och allt går så snabbt, så en förutsättning är att ha koll på trenderna. Framåt ska det exempelvis bli jättespännande att se hur AI tar plats.