Gå direkt till textinnehållet
Marie Halling. Foto: Ylva Sundgren.

»Jag har blivit mindre bankig«

Min karriär Marie Halling gick från en lång karriär i Swedbank till lilla Ica-banken.

För nio år sedan fick Marie Halling sitt drömjobb. Efter en lång karriär inom Swedbank utsågs hon till chef för Östra regionen och blev i samband med det också en del av bankens koncernledning. Att få arbeta med strategisk utveckling och samtidigt ha en nära relation till medarbetare och kunder var precis den kombination hon sökte efter. Det var ingen lätt period för banken eftersom finanskrisen nyligen hade brutit ut, men Marie Halling trivdes med utmaningarna.
– Det var verkligen ett spännande jobb.

»Satsa på synliga resultat«

På frågan om hon har något tips till kvinnor som vill göra karriär i finansbranschen, svarar Marie Halling: »Jag tror knappt de behöver tips, de är så skickliga och engagerade. Det är snarare så att man som kvinna bör inse det och kanske ställa lite mindre krav på sig själv. Men om jag ska ge något tips är det att ansvara för något som ger synliga resultat.«

Ändå bestämde hon sig några år senare för att lämna drömjobbet. Efter 24 år inom Swedbank var det dags för något nytt.
– Det var inget enkelt beslut. Jag hade varit länge på Swedbank och trivts väldigt bra, men man behöver ju ständigt vidareutvecklas. Jag närde hela tiden en tanke om vad jag ska göra när jag blir stor, säger Marie Halling och ler.
Hon funderade ett tag på att byta bransch helt, till något mer konsumentnära. Valmöjligheterna fanns, Marie Halling hade flera olika erbjudanden att ta ställning till.
I slutändan blev det ändå bank. Fast en bank som ingår i en helt annan typ av koncern – detaljhandelsjätten Ica.
– Att få jobba konsumentnära och i en entreprenörsverksamhet var optimalt för mig, säger Marie Halling.
Det är hennes gedigna bankkompetens som är hennes stora styrka på Ica-banken, tror Marie Halling. Men hon har samtidigt fått lära sig att bli lite mindre »bankig«.
– Vi har som vision att varje dag bli lite enklare, så jag blir ibland utmanad när jag pratar effekter på K/I-tal och andra finansiella termer.
Ica-banken har funnits i 15 år, vilket inte är särskilt länge för en bank. Men under den tiden har finansbranschen förändrats radikalt. När Ica-banken startade bestod verksamheten främst av betal- och kreditkort, betalningslösningar och en viss del inlåning, samt uttagsautomater. Sedan dess har räntorna sjunkit, kortavgifterna­ blivit lägre och efterfrågan på kontanter minskat.

När Marie Halling tillträdde som vd fanns det därför mycket att göra för att öka lönsamheten.
– Vi hade ett otroligt behov av att förändra vår affär. Vad ska vi tjäna pengar på i morgon?
Hela affärsmodellen gjordes om. Nu erbjuder Ica-banken både bolån och försäkringar, det senare via dotterbolaget Ica Försäkring. Samtidigt har Ica-banken, liksom alla andra banker, behövt anpassa sig till de nya regelverk som trätt i kraft den senaste tiden och till det ändrade kundbeteendet.
– Det har skett en enorm förändring, och det har krävts mycket av oss. När jag tillträdde för fyra år sedan hade vi inte mobilt bank-id eller Swish, till exempel. Det känns helt självklart nu.
Marie Halling har inte bara jobbat med att förändra affärsverksamheten. Hon har också startat ett jämställdhetsprogram inom Ica-koncernen tillsammans med övriga kvinnliga ledamöter i Icas koncernledning.
– Vi gjorde en enkätundersökning bland en stor andel chefer inom Ica. Kvinnorna uttryckte en högre ambition till att göra karriär och utvecklas, och de gav även en del förslag på vad som kunde förändras inom koncernen.

Marie Halling. Foto: Ylva Sundgren.

Utifrån förslagen startades två olika nätverk för kvinnor. Ett för de som har lite mer seniora positioner i bolaget, och som nu har funnits i 1,5 år, och ett för juniorer som nyligen påbörjats.
Hittills har nätverken bland annat jobbat med karriärplanering och kunskapsutveckling, träffat Icas styrelse och gått på inspirationsföreläsningar. De har också jobbat med omedvetna fördomar, en utbildning som alla enheter inom Ica-gruppen nu genomför.
Syftet är att få en jämnare könsfördelning på chefspositionerna inom bolaget.

Har två dressyrhästar

Utbildning: Juristexamen vid Stockholms universitet.

Karriär i korthet: Extrajobbade som fastighetsmäklare och med juridik inom corporate finance. 1990 började hon på Sparbanken, numera Swedbank. Där har hon haft flera roller, bland annat chef för Private Banking,och chef för Östra regionen. 2014 blev hon vd för Ica-banken.

Intressen: Djur. Har två dressyrhästar samt en fransk bulldog och en irländsk terrier.

– Det är lite tidigt att utvärdera effekterna än. Men det är min absoluta övertygelse att det kommer ge resultat, säger Marie Halling.
Varför är det viktigt med en jämn könsfördelning?
– Att ta tillvara på alla kompetenser och perspektiv inom företaget är fullständigt självklart. Eller det borde vara det, men det är ju inte det. Jag möter det ofta, om man till exempel söker folk till en tjänst, att man måste utmana för att det inte ska bli nästan bara män. Jämställdhet kommer inte av sig självt än, utan det behövs lite handpåläggning.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord