»Jag har lärt mig att välja rätt chef«
Eva Trouin lämnade Nordnet för att återvända till banken hon fostrades i. Swedbanks nya chef för privat marknad och småföretag väljer sina egna chefer med omsorg.
Eva Trouin visste tidigt att hon ville jobba i finansbranschen. Som liten brukade hon leka bank, inspirerad av sin mamma som jobbade på posten. Hon utbildade sig senare till civilekonom vid Halmstad högskola. Under studietiden extrajobbade hon på Swedbank, där hon senare blev anställd.
– Jag började på telefonbanken, vilket var en fantastisk grund. Jag fick lära mig hela banken och prata med kunder, det var jättekul.
Mina kolleger, alla män, tyckte inte att den här 22-åriga tjejen från Stockholm skulle kunna lära dem något.
Eva Trouin klättrade snabbt i koncernen. Bara några år senare var hon försäljningschef för Swedbank Roburs norra avdelning, med ansvar för att utbilda bankkontoren i Norrland i försäkringsfrågor och private banking.
– Mina kolleger, alla män, tyckte inte att den här 22-åriga tjejen från Stockholm skulle kunna lära dem något. Så det var en stor utmaning, men det triggade igång något hos mig.
Eva Trouin bestämde sig tidigt för att våga ta plats och inte förminska sig själv. Hon växte med rollen. Avgörande var att hon hade en chef som trodde på henne. Chefens betydelse är något hon lärt sig att inte underskatta.
– Det är superviktigt. Jag har lärt mig ju äldre jag blivit att välja mina chefer.
Eva Trouins karriärtips
- Välj din chef. Ställ frågor till chefen under din anställningsintervju och ta referenser, så att du vet att du får rätt förutsättningar.
- Var anpassningsbar.
- Våga ta plats.
- Ta hjälp, ensam är inte alltid stark.
2013 tog hon steget utanför Swedbankkoncernen och blev Sverigechef på nätbanken Nordnet. Även där hade chefen en avgörande betydelse.
– Vi hade en fantastisk chef på Nordnet då, och jag tyckte det var spännande att göra något annat.
Nordnets värderingar passade Eva Trouin. Hon beskriver bolagets kultur som öppen, med en rak dialog och en stor omtänksamhet.
Hon blev kvar på Nordnet i fem år. Men i höstas valde hon att lämna sin roll som Sverigechef. I samma veva slutade också Tuva Palm, som var Nordnets produkt- och teknikchef, samt HR-chefen Jenny Garneij. Avhoppen kom strax efter att Nordnet fick en ny vd: Peter Dahlgren.
– Det kom in en ny koncernchef, och chefen är viktig för mig. Man måste lira ihop. Jag går alltid in med goda intentioner, men vi var inte den perfekta matchningen och ibland får man acceptera att det blir så, säger Eva Trouin.
Hon hade redan börjat fundera över nästa kliv i karriären, och förra våren bestämde hon sig för att ta steget. Däremot hade hennes beslut inget med de övriga avhoppen att göra, enligt Eva Trouin.
– Folk funderar alltid kring framtiden när det sker en förändring på ett bolag, men det fanns inga kopplingar mellan våra avhopp. Att de kom samtidigt var bara en slump.
Några månader senare fick Peter Dahlgren lämna sin post på dagen. Enligt Nordnets styrelseledamot Tom Dinkelspiel berodde vd-bytet på att bolaget vill lägga större fokus på kundupplevelsen och därför kände ett behov av ett nytt ledarskap.
Eva Trouin
Ålder: 42 år.
Bor: Svinninge, utanför Vaxholm.
Familj: Man och två söner, 9 och 12 år.
Fritid: Lagledare i sonens hockeylag. Återhämtar sig med ridning och yoga.
Men att Peter Dahlgren slutade efter att tre toppnamn – alla kvinnor – lämnade Nordnet under hans styre har väckt frågor om vad som egentligen hände i bolaget.
– Jag förstår att vissa vill koppla ihop det, men det hänger inte ihop, säger Eva Trouin.
I slutet av förra året tillträdde Eva Trouin sin nya tjänst som privatmarknadschef på Swedbank. Efter årsskiftet fick hon även ansvar för småföretag och tog plats i ledningsgruppen för Svensk Bankverksamhet. Att gå tillbaka till sin tidigare arbetsgivare var inget självklart val.
– Jag hade inte tänkt på Swedbank så mycket, men så fick jag det här erbjudandet och då började en nyfikenhet gro. När jag förstod planen framåt kom jag fram till att det här är det coolaste stället att vara på i finansbranschen. Branschen är mitt inne i ett paradigmskifte, och att en bank som funnits i 200 år har förmågan att förändra sig så mycket är häftigt.
Paradigmskiftet hon pratar om är så klart digitaliseringen. Swedbank har de senaste fem åren gått från 300 miljoner digitala kundinteraktioner per år till 1 miljard. Nyligen släpptes bankens open banking-plattform live för alla kunder. Men det finns mycket mer att göra, enligt Eva Trouin.
– Vi vill öka takten och jobba mer datadrivet. Oavsett kanal ska vi ge kunderna personaliserade och behovsanpassade erbjudanden och proaktivt hjälpa dem med det de behöver i olika skeden i livet.
Kommer digitaliseringen att innebära nedskärningar bland personalen?
– Det finns ett samband mellan digitalisering och minskad personal på så sätt att finansbranschen effektiviseras, och digitaliseringen är en del av det. Men det handlar snarare om att tjänster kommer att förändras, inte försvinna.