»Jag har utvecklats jättemycket av att jobba fackligt«
Min karriär Ganime Sahin har jobbat på SEB i 25 år. I dag jobbar hon med kundservice på SEB Kort och är skyddsombud och vice ordförande i klubben.
Kanske var det Ganime Sahins barndomserfarenheter som fick henne att tidigt söka sig till SEB. Hennes föräldrar var kunder i banken på 70-talet, och hon minns besöken på bankkontoret i Stockholm med värme.
– Damerna som jobbade i kassan var alltid så snälla, jag fick godis och en sparbössa. Senare, när jag gick i nian, pryade jag på ett SEB-kontor. De hade så roligt på jobbet, särskilt efter klockan 15 när kontoret hade stängt, säger Ganime Sahin.
Efter studenten kompletterade hon sin utbildning med en kurs i ekonomi vid Frans Schartaus Handelsinstitut, och sökte jobb på SEB. Men det blev ingen anställning då. Istället jobbade hon som vikarie på olika företag, bland annat som administratör på Kooperativa förbundets inköpsavdelning. Därefter fick hon anställning på dåvarande Första Sparbanken, som nu är en del av Swedbank.
Där trivdes hon bra, men när 90-talskrisen kom blev hon och flera andra av med jobbet. En del av hennes kolleger återvände som vikarier, men det ville inte Ganime Sahin.
– Jag kände att vill de inte ha mig så vill inte jag ha dem. Det är de som går miste om en bra medarbetare.
I samma veva fick hon barn och gick på föräldraledighet. När det var dags att återvända till arbetsmarknaden fick hon sommarvikariat på två olika kontor på SEB. Vikariaten förlängdes och hon blev kvar på SEB Karlavägen i ett år. Men när hon skulle få förlängt igen ville Ganime Sahin ha fast anställning istället.
– Jag pratade med kontorschefen som kontaktade hr-avdelningen, men de sa att det var anställningsstopp.
En tid senare anordnade SEB ett rekryteringsevent på Norra Latin i Stockholm. Ganime Sahin och några kolleger bestämde sig för att gå. I en paus högg hon tag i Magnus Cavalli-Björkman, som då var chef för privatkunder i Stockholmsområdet och dessutom är son till tidigare vd:n Hans Cavalli-Björkman.
– Mina kolleger tyckte inte att jag skulle gå fram, men jag ville fråga honom hur SEB jobbar med vikarier. På ett år vet ju kontoret vad jag går för, sa jag, så jag tycker jag borde få fast anställning.
En vecka senare blev Ganime Sahin inkallad till sin chef. Hr-avdelningen hade ringt upp och sagt att hon kunde få fast anställning trots allt.
– Jag träffade Magnus Cavalli-Björkman några år senare och tackade för vad han hade gjort. Han kom ihåg mig, det var roligt.
Hon bytte senare kontor från Karlavägen till Högdalen, som låg närmare hennes hem. Därefter har det blivit en mängd olika tjänster på SEB internetsupport, projektadministratör, assistent på kapitalrådgivningen, ansvarig för utländska fakturabetalningar och floor manager, en ny tjänst som hon fick utveckla själv.
För åtta år sedan började Ganime Sahin på SEB Kort, där hon jobbar i dag med kundservice. Det är den avdelning hon varit på längst och hon trivs bra.
– Jag lär mig så mycket. Jag skulle inte klara av det om jobbet var likadant hela tiden, men det är det inte. Det är inte samma avdelning i dag som jag började på, vi har blivit så digitaliserade. För mig är det viktigt att utvecklas och bidra till mina kollegers utveckling.
För fem år sedan blev hon också kontaktombud för Finansförbundet på SEB Kort. Sedan två år tillbaka är hon vice ordförande i klubben och vice huvudskyddsombud, mångfaldsansvarig och suppleant i SEB Korts styrelse.
– Det är roligt och väldigt givande att ha möjlighet att påverka. Jag har utvecklats jättemycket av att jobba fackligt.
Hon anser att allt kan förbättras, och kommer ofta med nya förslag. Bland annat har hon vänt på arbetsmiljöronderna, så att de leds av skyddsombuden och chefen är med som observatör istället för tvärtom. 2018 fick Ganime Sahin Finansförbundets Alexanderstipendium för sitt arbetsmiljöarbete.
– Det är jätteroligt att få bevis på att man gör rätt och är uppskattad. Välmående är viktigt för mig, både mitt och andras. Är vi välmående kommer det gå bra för vår verksamhet också, det går hand i hand.