»Jag undviker att ha nära vänner som kunder, men de flesta är bekanta«
Att vara företagsrådgivare innebär inte bara att analysera siffror på bankkontoret. Robert Lahti på Sparbanken Nord är ofta ute och träffar kunder i Kiruna, allt ifrån butiker och byggbolag till norrskensspa.
Snön yr utanför fönstret. Landskapet är alldeles vitt, det går knappt att urskilja himlen från marken. Det blåser, men är inte särskilt kallt för att vara Kiruna den här tiden på året. Bara 4–5 minusgrader.
Här inne på spaavdelningen är det betydligt varmare. Snart kommer gästerna som har varit ute och åkt skidor, vandrat eller besökt gruvan under förmiddagen. Då ska de kunna koppla av och njuta av utsikten.
Kontrasten mellan den uppvärmda poolen och snövidderna utanför kunde inte vara större. Det är vackert, men det är inte snön de flesta gäster är här för att se. Det är norrskenet.
Sparbanken Nord
• Sparbanken Nord har tio bankkontor i Norrbotten: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Jokkmokk, Kiruna, Pajala, Piteå, Älvsbyn, Öjebyn, Överkalix och Övertorneå. Sammanlagt har Sparbanken cirka 200 anställda.
• Kontoret i Kiruna har tolv anställda, varav tre företagsrådgivare.
• Sparbanken Nord är fristående men samarbetar med Swedbank. Bland annat köper Sparbanken in alla digitala tjänster från Swedbank.
• År 2017 gjorde Sparbanken Nord en vinst på 255 miljoner kronor. Omkring 10 procent av vinsten avsätts till samhällsutveckling i de områden Sparbanken Nord finns. Projektet kallas för Framtidsbanken.
– Vi öppnade spaavdelningen 2013, det blir mer och mer populärt för varje år. I dag är vårt största problem att vi måste neka gäster för att det är fullt, säger Dennis Lind, som driver Camp Ripan tillsammans med sin syster Frida Lind-Oja och deras mamma Monica Lind.
Camp Ripan är en av Sparbanken Nords företagskunder, och var tidigare som namnet antyder en camping. Men sedan familjen Lind tog över anläggningen 2002 har de gjort om det till ett hotell med restaurang, konferensanläggning och spa. Här finns i dag 300 sängplatser i 90 rum. Det är fortfarande en stugby, men stugorna håller numera hotellstandard. Fokus är naturupplevelsen.
– En av de första sakerna vi gjorde var att byta ut belysningen på hela anläggningen till en mer dämpad belysning, så att det inte stör norrskenet, säger Dennis Lind.
Redan från början har de försökt tänka hållbart och använda material från närområdet. Nu bygger de om köket för att få mer plats samt en mer klimatsmart och energisnål restaurang. De har bland annat köpt en snabbkompost som ska omvandla alla matrester till jord inom 24 timmar. Jorden planerar de att använda till ett växthus som ska ligga inne i spaavdelningen.
– Först tänkte vi lägga växthuset någon annan stans, men sedan kom vi på att värmen och fukten i vårt spa är perfekt för odling. Då kan vi använda värmen istället för att bara släppa ut den. Och så är kombinationen spa och växthus ganska rolig, säger Frida Lind-Oja.
Förutom komposten har de också köpt ett nytt ventilationssystem som återanvänder all värme, energisnåla kylar och lampor samt en display i köket som ska visa hur mycket energi de gör av med.
Det nya köket blir också en förbättring av arbetsmiljön för personalen. Camp Ripan har vuxit ur sina lokaler och har de senaste åren fått använda containrar utomhus som kyl- och frysrum. Men nu byggs nya kyl- och frysrum i anslutning till köket så att kockarna inte längre behöver springa ut och hämta råvaror.
Satsningen är nödvändig för att Camp Ripan ska kunna växa. Men att bygga nytt kök är dyrt, och det är här Sparbanken Nord kommer in i bilden. Utan finansiering från banken skulle det vara mycket svårt för Camp Ripan att bygga om, särskilt med det hållbarhetstänk de vill ha.
– Som bank är det roligt att få vara med i en sådan här satsning. Det är sällan man får vara med och finansiera något så innovativt, säger Robert Lahti, företagsrådgivare på Sparbanken Nord.
Han är en av tolv anställda på kontoret i Kiruna, Sparbanken Nords nordligaste kontor. Robert Lahti har jobbat på banken sedan 2011. Innan dess jobbade han på Nordea, som ligger knappt hundra meter från Sparbanken.
Det har blivit mycket mer regeltungt. Det är inte så många år sedan som folk undrade varför man ville veta var deras kontanter kom ifrån när de skulle sätta in dem. »Det har väl inte du med att göra?« kunde de säga.
Under hans 20 år i bankbranschen har mycket förändrats. Förr skedde de flesta kontakter personligen och det kunde räcka med en handskakning för att göra upp en affär. Så ser det inte ut i dag.
– Det har blivit mycket mer regeltungt. Det är inte så många år sedan som folk undrade varför man ville veta var deras kontanter kom ifrån när de skulle sätta in dem. »Det har väl inte du med att göra?« kunde de säga.
Robert Lahti upplever att de flesta kunder i dag har stor förståelse för att banken måste ställa vissa frågor, särskilt företagskunderna. I och med GDPR har i stort sett alla företag varit tvungna att förhålla sig till liknande regelverk.
En annan sak som förändrats är betalningarna. Även om Sparbanken i Kiruna fortfarande har kontanthantering (liksom konkurrenterna Handelsbanken och Nordea) så sker de flesta betalningar digitalt nu.
Ingen av bankerna i Kiruna har stängt ned. SEB lade ned sitt kontor i Gällivare för ett tag sedan, men det är ju 10 mil härifrån.
Digitaliseringen har inneburit nedskärningar på många banker, och flera kontor har lagts ned runt om i landet. Men inte i Kiruna. Sparbanken Nord har faktiskt vuxit under tiden Robert Lahti har jobbat här, och konkurrenterna klarar sig också bra.
– Ingen av bankerna i Kiruna har stängt ned. SEB lade ned sitt kontor i Gällivare för ett tag sedan, men det är ju 10 mil härifrån, säger Robert Lahti.
De stora avstånden är en faktor som kan ha gynnat Kirunas banker. Kiruna är den överlägset största orten på många mil och det finns inga mindre orter i närheten som har lokala bankkontor. Dessutom finns många företag här.
– Om man ska finansiera företag så måste man förstå sig på verksamheten, och då är det en stor fördel att jobba lokalt, säger Robert Lahti.
Han gör omkring 3–4 kundbesök i veckan. Förutom besöken svarar han på frågor via mejl och sms så ofta han kan.
– Jag försöker vara tillgänglig, många vill ha vägledning i både stora och små frågor. Det kan handla om hur de ska finansiera sin verksamhet på bästa sätt, hur betalningarna ska skötas eller hur mycket egna pengar som behövs för ett lån.
Varje företagsrådgivare på Sparbanken Nord har omkring 100 kunder. Storleken på deras verksamheter varierar, men de flesta av Robert Lahtis kunder har en omsättning på 10–50 miljoner kronor per år.
Robert Lahti känner de flesta av sina kunder ganska väl. Det blir lätt så på en mindre ort. Dessutom är han hockeytränare i Kiruna IF, så de flesta vet vem han är.
– Jag undviker att ha nära vänner som kunder, men de flesta är bekanta. Det kan vara en fördel många gånger, men det kan vara svårt också. Med åren har jag lärt mig att vara tydlig med att det här är min yrkesroll, så här måste jag agera.
I de fallen kan de nya regleringarna vara ett stöd, tycker Robert Lahti. Han kan hänvisa till dem ifall någon bekant ifrågasätter varför han måste se alla resultatrapporter.
Om det ser ut som ett bombnedslag och de inte kan hitta i pärmarna så speglar det sig oftast i företagets verksamhet.
Robert Lahti har genom åren lärt sig att just rapporter och dokument säger mycket om kunden. Inte bara innehållet i dem, utan också hur företagen hanterar dokumenten.
– Om det ser ut som ett bombnedslag och de inte kan hitta i pärmarna så speglar det sig oftast i företagets verksamhet.
Förutom ordning och reda lägger Robert Lahti också stor vikt vid att förstå kundens affärsverksamhet, samt hur ägarna tänker och vad de har för värderingar.
Camp Ripan har han bra koll på. Familjen Linds relation till Sparbanken Nord sträcker sig långt tillbaka i tiden. Frida och Dennis föräldrar drev tidigare en restaurang i Kiruna och blev kunder i banken redan 1985. Då var det Hans »Hasse« Wollmén som var deras rådgivare. Han jobbar fortfarande kvar på Sparbanken Nord.
– Det är en gammal kundrelation, mycket informell. Vi förstår deras affär och idéer, säger Robert Lahti.
– I vår bransch kan det vara svårt att hitta finansiering, men vi har aldrig haft några problem med det, säger Dennis Lind.
Han visar hur det nya köket kommer att vara öppet ut mot restaurangen, så att gästerna kan se in till kockarna när de lagar mat.
– Vad gör ni av det gamla köket? frågar Robert Lahti.
– Det har vi kvar. En del blir bageri, och resten ska kunna användas för catering, teambuilding och utbildning av kökspersonal, säger Dennis.
– Får ni ut informationen om hållbarhetssatsningen till kunderna på något sätt? frågar Robert Lahti.
– Ja, i morgon ska jag träffa en byrå och diskutera hur vi ska kommunicera det, svarar Frida Lind-Oja.
Robert Lahti har besökt Camp Ripan fyra gånger under de åtta månader de jobbat med ombyggnationen. I början för längre möten där de diskuterat projektplanerna och ekonomin, numera oftast bara tio minuter för att se hur bygget går.
– Jag ser efter att det fortlöper som det ska, söker efter eventuella problem och ställer frågor för att hjälpa dem undvika fallgroparna. När det är klart kommer jag att göra en uppföljning och se om investeringen har lett till att de får fler gäster.
Den här typen av besök är ganska vanliga för Robert Lahti just nu. Hela Kiruna håller på att flyttas tre kilometer bort från sin nuvarande plats eftersom LKAB:s järnmalmsgruva blir allt större och underminerar marken under staden. Det skapar svårigheter för en del av Sparbankens kunder, däribland detaljhandeln som blir av med sina nuvarande hyreskontrakt och antagligen kommer att få betala högre hyra i den nya stadskärnan. Men det innebär också arbetstillfällen för andra, eftersom det pågår många byggprojekt runt om i stan.
– Många jobbar med flytten, direkt eller indirekt, säger Robert Lahti.
Även Sparbanken Nord ska flytta. De nya lokalerna intill Kiruna stadshus byggs just nu och kommer stå klara 2022. Robert Lahti ser fram emot flytten.
– Vi har alla fått vara med och tycka till om ritningarna för det nya kontoret. Det är en chans att få bygga framtidens bank, det känns kul.