Gå direkt till textinnehållet
intervjun Lars-Åke Norling, vd Nordnet. Foto: Ylva Sundgren

»Jag vill vara med och utmana«

Trots en turbulent tid i ledningsgruppen tycker Nordnets nya vd Lars-Åke Norling att stämningen på banken är bra. Han hoppas nu kunna locka nya sparare med enkla lösningar – utan att tappa Nordnets insatta kärnkunder.

För två månader sedan lanserades Nordnets nya sajt i Sverige. Väntan har varit lång. Betaversionen av sajten har funnits i drygt två år. Den färdiga versionen släpptes i Norge förra sommaren, därefter i Danmark och i Finland under hösten innan det slutligen var de svenska kundernas tur.

Men arbetet är inte färdigt, enligt Lars-Åke Norling.

– Vi stannar inte vid lanseringen, utan fortsätter att utveckla sajten. Vi tittar också på hur vi kan modernisera de bakomliggande systemen. Det är inte lika synligt för kund, men viktigt av kvalitetsskäl.

Lars-Åke Norling började som vd på Nordnet i september förra året. Han tog över efter Anders Danielsson, som var tillförordnad vd i knappt ett år. En roll han fick efter att Nordnets tidigare vd Peter Dahlgren fick lämna på dagen i oktober 2018, bara 17 månader efter att han tillträtt. Exakt vad som låg bakom den plötsliga petningen blev aldrig känt. Styrelseledamoten Tom Dinkelspiel, representant för familjen Dinkelspiels ägande i Nordnet genom Öhmangruppen, sade till Dagens Industri att både styrelsen och Peter Dahlgren »kände ett behov av ett annat ledarskap« och att Nordnet ville fokusera mer på kundupplevelsen.

Nordnet

  • Grundades 1996 som ett dotterbolag till Öhmangruppen, som ägs av familjen Dinkelspiel. Var ett av de första bolagen som erbjöd aktiehandel online i Sverige.
  • Noterades på Stockholmsbörsen 2000 och fick banktillstånd 2002.
  • Togs från börsen 2017, efter att Öhmangruppen och riskkapitalbolaget Nordic Capital köpte ut bolaget för att kunna göra omfattande teknikinvesteringar.
  • Redovisade intäkter på 1 573 miljoner kronor 2019, ett rörelseresultat på 377 miljoner och ett räntenetto på 498 miljoner kronor. Har totalt 913 600 kunder, varav 359 000 i Sverige.

Klart är att flera höga chefer lämnade Nordnet under Peter Dahlgrens tid som vd. Däribland Sverigechefen Eva Trouin, den tekniska chefen Tuva Palm, personalchefen Jenny Garneij, marknads- och försäljningschefen Monica Elgemark, Danmarkschefen Niklas Odenwall och marknads- och analyschefen Hans Strömblad.

Att tre kvinnor från koncernledningen – Tuva Palm, Eva Trouin och Jenny Garneij – slutade samma vecka väckte frågor. Men när Finansliv frågade Eva Trouin, som nu är chef för privatmarknad på Swedbank, om varför hon lämnade Nordnet ville hon inte koppla ihop sitt avhopp med övriga chefers, utan svarade att hon och Peter Dahlgren helt enkelt inte var »den perfekta matchningen«.

Oavsett vad de bakomliggande skälen var har Nordnet uppenbarligen haft en turbulent tid i ledningsgruppen. Men det är inget som Lars-Åke Norling har märkt av sedan han tillträdde som vd.

– Det är klart att när man går igenom mycket förändring påverkar det personalen, men engagemanget och stämningen är bra, tycker jag. Det finns ett starkt fundament här på Nordnet, vi har mycket duktiga medarbetare, en bra blandning mellan bank- och teknikfolk, och en väldigt professionell styrelse.

Lars-Åke Norling tillhör själv teknikfolket. Han har ingen bankbakgrund, utan har jobbat främst inom telekom. Han var med och byggde upp Bredbandsbolaget i sbörjan av 2000-talet, som senare såldes till den svenska delen av Telenor. Där blev Lars-Åke Norling vd 2009, en roll han hade i fem år. Han har också varit vd för Telenors dotterbolag i Malaysia och senare Thailand. Närmast kommer han från rollen som investeringsansvarig för teknik och media på Kinnevik.

Så hur kom det sig att han tog steget in i bankvärlden?

– Jag hade jobbat nästan 20 år i telekombranschen, det var dags att göra något nytt. Det som lockade mig med Nordnet är dels att det är ett digitalt företag, digitalisering är vad som driver mig. Det andra är att Nordnet är en utmanare, jag vill vara med och utmana.

Kundupplevelse är avgörande som jag ser det.

Telekom är en konsumentinriktad bransch där kundupplevelsen är central. Den erfarenheten i kombination med Lars-Åke Norlings digitala bakgrund var antagligen skälet till att han valdes som vd, trots bristen på bankerfarenhet. Hans uppdrag är nämligen tydligt: förbättra kundupplevelsen.

– Kundupplevelse är avgörande som jag ser det. Att bli kund ska vara enkelt, att flytta kapital ska vara enkelt, och vi ska ha ett intressant produktutbud. Vi vill ha en ledande position inom sparande och investeringar i Norden.

Nordnet har satsat mycket på front-end-utveckling de senaste åren, det vill säga att förbättra de delar av tekniken som syns utåt. Även om den utvecklingen fortsätter har man nu nått kulmen i och med lanseringen av sajten. Nu väntar mer fokus på back-end och de system som bygger upp tjänsterna, enligt Lars-Åke Norling.

– Vi kommer att modernisera systemen betydligt de närmaste åren. Det är viktigt för att bli mer snabbfotade. Det kommer ta ett tag, men vi gör det modul för modul så att vi kan lansera förbättringarna löpande.

Förutom kundupplevelsen är det viktigt att ha ett brett produktutbud för att vara konkurrenskraftig, anser Lars-Åke Norling. Nordnet kommer att bredda sin affär i Norge, Danmark och Finland de kommande åren, framför allt när det gäller lån och fonder, så att man når ett produktutbud mer likt det i Sverige. Men även på den svenska marknaden finns utvecklingsmöjligheter, anser Lars-Åke Norling.

– När det gäller framför allt fondaffären finns det mer att göra i alla länder.

Bolån är en viktig del av Nordnets svenska erbjudande, och där vill Lars-Åke Norling plocka marknadsandelar framöver. Det finns i dag inga planer på att erbjuda bolån även till danska, norska eller finska kunder, men han utesluter ingenting.

– Det är framför allt i Sverige vi ser bolån som en möjlighet, men det kan vara ett alternativ i andra länder också.

Nordnet jämförs ofta med Avanza. Båda startade som nätmäklare i slutet av 90-talet, Nordnet några år innan Avanza, båda konkurrerar med låga avgifter och båda bolagen har i dag banklicens. Sedan två år tillbaka erbjuder även Avanza bolån via kreditgivaren Stabelo.

Det är just de större digitala aktörerna som Avanza och andra fintechbolag som Lars-Åke Norling ser som Nordnets största konkurrenter, både i Sverige och i resten av Norden. Han utesluter inte samarbeten med fintechbolag framöver, däremot har Nordnet helt slutat investera i fintech. Med sin erfarenhet från Kinnevik tror Lars-Åke Norling att det är ett strategiskt bra beslut.

– Att äga och utveckla bolag är en profession i sig, som vi inte är specialister på. Det är partnerskap som gäller framöver.

Nordnet konkurrerar även med storbankerna, och det är främst därifrån man plockar kunder i dag.

– Vi ser fortfarande en stor tillströmning från storbankerna, bara hos oss har kunderna ökat med 19 procent det senaste året.

En utmaning är att locka nya kunder som vill ha mer råd och stöd och efterfrågar enklare tjänster, utan att för den sakens skull tappa de »gamla« Nordnetkunderna som ofta är väl insatta i produkterna. Den balansgången är svår, vilket blev tydligt när betaversionen av Nordnets sajt lanserades 2017. De mer erfarna kunderna tyckte att sajten var för avskalad och saknade viktig data.

– Vissa kunder vill göra allt själv, vissa vill ha mycket hjälp. Det måste finnas båda delar, säger Lars-Åke Norling.

Lars-Åke Norling

Ålder: 50 år.
Bor: Utanför Stockholm.
Familj: Fru och barn.
Utbildning: Masterexamen vid Case Western Reserve University, i teknisk fysik vid Uppsala universitet och MBA vid Göteborgs universitet.
Karriär i korthet: Projektledare på ABB, general manager på Ericsson, CTO och COO på Bredbandsbolaget, vd på Telenor i Sverige, vd på Digi Telecommunications, vd DTAC, investeringschef teknik och media på Kinnevik. Vd på Nordnet sedan september 2019.
Eget sparande: »En blandning. Breda indexfonder, både svenska och internationella, men jag har lite aktier också. Jag är ingen trader, men tycker det är kul att följa vissa bolag.«

En stor intäktskälla för Nordnet är courtage, det vill säga den avgift som bolaget tar ut när kunderna köper eller säljer aktier via dem. Den senaste tiden har prisnivåerna på courtage pressats. Nyligen meddelade den amerikanska nätmäklaren Charles Schwab att man erbjuder avgiftsfri handel på flera instrument, bland annat aktier. Även den Londonbaserade fintechjätten Revolut erbjuder numera courtagefri handel med amerikanska aktier.

Men Lars-Åke Norling är inte oroad över utvecklingen.

– I USA finns andra möjligheter att ta betalt, genom att till exempel sälja flöden till andra spelare, som vi inte ser som en möjlighet. Vi har valt en transparant väg, och vi har ett väldigt konkurrenskraftigt pris på courtage.

Även i Sverige ökar dock prispressen. Swedbank meddelade i början av 2019 att man helt slopar courtageavgiften för kunder som har mindre än 100 000 kronor i samlat kapital. Ett något bättre erbjudande än Nordnet, som ger courtagefri handel för kunder med upp till 80 000 kronor. Strax innan årsskiftet lanserade också det svenska fintechbolaget Savr en fondtorgsplattform där alla provisioner går till kunden, vilket innebär halva fondavgiften för omkring 1 300 fonder.

Nordnet bevakar prisutvecklingen och ser även över nya möjligheter att ta betalt. Lars-Åke Norling nämner bland annat mäklare i Norge som tar en plattformsavgift i stället för en avgift per fond.

– Det är något vi följer framåt, hur vi ska jobba med prissättningen.

Men allt handlar inte bara om pris, enligt Lars-Åke Norling. Han återkommer till vikten av ett brett produktutbud och en bra kundupplevelse.

– Vi tillhandahåller en riktigt bra plattform för handel, självklart måste vi kunna ta betalt för den.

Alla ska tycka om att jobba på Nordnet, på så sätt blir medarbetarna bra ambassadörer.

Han tror att Nordnet kommer fortsätta plocka marknadsandelar de kommande åren. Men för att kunna växa på det sätt som bolaget vill krävs ett starkt engagemang hos medarbetarna, enligt Lars-Åke Norling. Han har nämligen inte tänkt utöka personalstyrkan.

– Vi kommer ligga på ungefär den här nivån. Vi är en digital bank, vi måste visa att vi kan skala upp, att vi kan ta in mycket fler kunder utan att bredda organisationen.

Det gäller det att vara tydlig med vart bolaget är på väg och jobba med den interna kulturen, anser han.

– Alla ska tycka om att jobba på Nordnet, på så sätt blir medarbetarna bra ambassadörer.

För att skapa den känslan räcker det inte med fina värdeord och starka affärsplaner, enligt Lars-Åke Norling. Det krävs handling.

– Vi måste visa att vi kan leverera tillsammans. Att se resultat ger en fantastisk kick till organisationen.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord