Siemiatkowski: ”Swish bygger inte en relation till banken”
Bankerna har helt klart vaknat upp och insett hoten och möjligheterna från fintechsektorn, men fortfarande är trögrörligheten ett problem, menar Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

Siemiatkowski: ”Swish bygger inte en relation till banken”

Vi kommer se fler samarbeten mellan banker och fintechbolag – och fler uppköp. Det var panelen på SNS seminarium idag överens om.

Bankerna har helt klart vaknat upp och insett hoten och möjligheterna från fintechsektorn, men fortfarande är trögrörligheten ett problem. De närmsta åren ligger de stora utmaningarna för bankerna i hur de ska ställa om och ta beslut om vilken infrastruktur som ska finnas kvar.
Det var Klarnas vd Sebastian Siemiatkowskis budskap på ett seminarium idag på Studieförbundet näringsliv och samhälle, SNS.
– Det här med kundvänlighet och enkla gränssnitt har alla fattat nu, där har man inte så långt kvar. Den stora utmaningen för bankerna blir att jobba med sin kostnadskontroll. De tjänsterna man använder idag kommer få lägre och lägre kostnader, det kan bli jobbigt om man har 10 000 anställda på IT-avdelningen.
– Det kräver tuffa beslut och ett aktivt ledarskap, sade han

”Hur kan bankerna och fintech-bolagen dra nytta av varandra?” var temat för dagen. Och att utbytet dem emellan redan finns gavs flera exempel på. Sebastian Siemiatkowski berättade att han nyligen blev inbjuden av SEB:s vd Annika Falkengren att tala inför  500 bankchefer. Temat då: ”Hur ska Klarna krossa bankerna?”.
– Annika är den coolaste som finns. Hon bjöd in mig för att göra sina chefer nyfikna och intresserade.

SEB var också representerat på SNS-seminariet genom Kristina Söderberg, investeringschef på SEB Venture Capital. Hon jobbar med fintechinvesteringar och har under de senaste månaderna försökt träffa alla olika bolag för att förstå vad som händer i sektorn, och föra kunskapen vidare in i den egna banken.
– Genom att investera i fintechbolag ska vi vara en blåslampa för den egna organisationen – det kan handla om konkurrerande verksamhet för banken.
– Utmaningen är att våga kannibalisera på sin egen affärsmodell. Man måste börja ta betalt av kunden på ett nytt sätt och ta sig ur den traditionella bankidentiteten, sade hon.

Det ändrade kundbeteendet är en utmaning för bankernas traditionella, breda inriktning, säger Sebastian Siemiatkowski
– Om jag börjar använda ett antal nischade ekonomiappar, som fyller mina behov, kommer jag en dag sluta att logga in på banken. Då är steget inte långt för någon av dessa appar att be mig flytta mitt lönekonto till dem.
Paradoxalt nog kan en av bankernas största fintech-framgångar – Swish – innebära en utmaning för dem, menar han.
– Swish bygger inte en relation till banken, utan till Swish. Det gör det lättare för folk att byta bank.

Text och foto: Åsa Berner

publicerad
26 april 2016
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Följ @Finansliv på Instagram