Kan den här mannen förändra bilförsäkringsbranschen?
»Betala som du kör«-konceptet växer i Sverige. Andreas Broströms Paydrive är en av aktörerna.
Bilförsäkringar är ett område som kan komma att få en förändrad spelplan till följd av insurtechtrenden.
Paydrive, som samarbetar med den norska försäkringsjätten Gjensidige, har kontor vid Stureplan i centrala Stockholm. När Finanslivs reporter är på besök plockar Andreas Broström fram en så kallad bilbox. Den utseendemässigt modesta lilla manicken är grunden i bolagets affärsidé. Den pluggas in i bilens så kallade on board diagnostics-uttag och kan därefter mäta förarens körbeteende, exempelvis accelerationer, svängar och inbromsningar. Traditionellt sett bestäms en bilförsäkringspremie utifrån ett antal standardiserade parametrar som ofta bygger på statistiska samband. En sådan parameter är förarens ålder. Ju yngre bilägare, desto högre premie – eftersom statistiken visar att fler yngre än äldre bilförare är inblandade i olyckor.
Andra faktorer som påverkar premien kan vara typ av bil och var den står parkerad (exempelvis utomhus eller i garage). Tanken med Paydrives nya teknik är att denna ska kunna tillhandahålla en mer finmaskig, individuell och förhoppningsvis lägre premiesättning. Visserligen använder Paydrive de traditionella faktorerna för att bestämma kundens grundpremie, men utöver detta används bland annat körstilen som parameter. Det går till såhär: När försäkringstagaren har stoppat in bilboxen i bilen skickar den information som Paydrive använder för att rangordna förarens körbeteende enligt en bestämd skala. Ju säkrare körstil utifrån skalan, desto högre rabatt ges på premien, berättar Andreas Broström. Han tillägger att användaren även har en digital körjournal i appen för att få en bild av sitt körande.
– Det finns ungdomar som kör säkert och det finns förare i snabba bilar som kör långsamt. De ska inte tvingas betala en högre premie på grund av andras dumheter.
Segmentet som Paydrive är verksamt inom kallas för »Betala som du kör«. Konceptet är vanligt utomlands, särskilt i Italien där den digitala tekniken används för att spåra bilarna vid stölder. Men nu har utvecklingen börjat rulla igång även här hemma och Paydrive kommer att möta hård konkurrens.
I början på mars lanserade Moderna Försäkringar, ihop med teknikbolaget Greater Than, bilförsäkringen Enerfy som bland annat baseras på förarens körsätt. I samma veva offentliggjorde Folksam tjänsten »Köra Säkert« som de har utvecklat tillsammans med Telia. Inom denna får försäkringstagaren en särskilt utformad indikator som placeras på bilens instrumentbräda. Tekniken ger en direkt återkoppling på förarens farthållning med grönt, gult eller rött ljus (en säker körstil med grönt ljus resulterar i rabatt på premien). Också ett annat stort försäkringsbolag som Finansliv har varit i kontakt med säger att de undersöker möjligheterna med och bedriver pilotstudier inom betala som du kör-modellen. Men för Andreas Broström är saken klar. Målsättningen är att Paydrive inom fem till tio år ska omsätta miljard kronor – och därmed ha en marknadsandel på runt 3–5 procent inom bilförsäkringar.
– Det finns tusenlappar att spara årligen för kunden med det här konceptet. Samtidigt vet vi att folk behöver morötter för att testa något nytt. Nu ligger bevisbördan hos oss.
Text: Tomas Nilsson