Vad är insurtech?
Insurtechtrenden är på väg.

Vad är insurtech?

I skymundan av hysterin kring fintech har det uppstått ett närbesläktat fenomen som kan få stora konsekvenser för försäkringsbranschen.

Något förenklat syftar ordet insurtech på den process där digitalisering och teknologisk innovation används för att förbättra och effektivisera affärsmodeller i försäkringsbranschen.

Exempel på insurtechbolag är till exempel Paydrive, som säljer ”Betala som du kör”-försäkringar och Försäkringsarkivet vars affärsidé går ut på att samla kundens samtliga försäkringar i ett digitalt arkiv.

Betala som du kör-bilförsäkringarna bygger på tekniker som är en del av internet of things-trenden (IoT) i samhället. Den handlar om att allt fler vardagsföremål (uppskattningsvis 50 miljarder saker år 2020) blir uppkopplade mot nätet, vilket skapar nya affärsmöjligheter. Hem- och villaförsäkringsområdet, som omsätter drygt 15 miljarder kronor, kan stå näst på tur att få ta del av den nya teknologin.

Internationellt sett är fenomenet flitigt förekommande och en välkänd aktör inom den expanderande globala insurtech-scenen är den svenska försäkringsförmedlaren Bima. Bolaget, som Kinnevik är storägare i och som sedan starten 2011 har skaffat sig 24 miljoner kunder, riktar in sig på personer som är bosatta i utvecklingsländer och tillhandahåller liv- och olycksfallsförsäkringar till låg avgift, som dras från kontantkortet i mobiltelefonen.

Här hemma har det dock varit relativt tyst om insurtech-fenomenet, åtminstone enligt de intervjupersoner som Finansliv har talat med.

Vad kan detta bero på? En möjlig förklaring är att försäkringsbranschen i Sverige är förhållandevis välmående sett ur ett ekonomiskt perspektiv, vilket kan dämpa förändringsviljan hos de etablerade aktörerna.

En annan möjlig förklaring till att insurtech-diskussionen inte har varit så alarmistiskt högljudd inom det svenska försäkringslandskapet kan vara att det är ett fåtal aktörer som dominerar skadeförsäkringsområdet. Länsförsäkringar, If Skadeförsäkring, Folksam och Trygg-Hansa har tillsammans 80 procent av marknaden – medan utländska aktörer som norska Gjensidige och schweiziska Zurich Insurance ännu är små och håller sig i bakgrunden. Det är inte osannolikt att en sådan konkurrenssituation också kan bidra till lägre förändringsbenägenhet.

Men intresset för insurtech-scenen växer ändå i Sverige. Olika riskkapitalbolag letar efter potentiella insurtech-succéer. Också de stora försäkringsbolagen har börjat investera i sektorn, vilket inte är någon tillfällighet. Snarare är det ett tecken på att de har observerat teknikutvecklingen, vill undersöka affärsmöjligheterna med insurtech och bevaka sina marknadspositioner.

Text: Tomas Nilsson

publicerad
1 maj 2017
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Vi är bra på långa ord. Och på att förklara dem. Läs mer i Finansliv nummer 4 - snart hos alla prenumeranter. ⭐️
I varje nummer intervjuar vi kollegor i branschen. Läs hela intervjun med @planbokssmart.se på finansliv.se
#klimat, #hållbarhet och #greenfinance i fokus på vårt event #sustainable #finance #stockholm. Alla bilder på finansliv.se Foto: Oskar Omne
Fyra av talarna på Sustainable Finance finns med på tidningen @veckansaffarer lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. ⭐️Anna Ryott, Summa Equity ⭐️Maria Mähl, Arabesque ⭐️Anna Felländer, AI Sustainability Center ⭐️Carina Lundberg Markow, Folksam
Stockholm Green Digital Finance vill sänka trösklarna för grön finansiering med hjälp av blockchainteknik. Lyssna till Cecilia Repinski, vd och medgrundare, på Sustainable Finance den 28 mars. foto: Oskar Omne
Följ @Finansliv på Instagram