Gå direkt till textinnehållet

Kan jag säga nej till extra arbetsuppgifter?

Frågor och svar Annmarie Palm svarar på frågor om etikett på arbetsplatsen.

Fråga: Min chef lägger alltid på mig lite extrauppgifter, inga stora saker men jag har svårt att säga nej trots att jag redan har mycket att göra. Hur säger jag nej på ett trevligt sätt?

Annmarie Palm: Det här med att säga nej, är det många som har svårt för. Självklart vill man gärna även kunna ställa upp lite extra, både för sin chef och sina kolleger. En lagom dos av detta kan man ju säga ingår i ett sunt medarbetskap. Att däremot vara till lags så till den grad att man känner sig helt överhopad med uppgifter, och att detta blir till en stressfaktor som påverkar hela ens arbetssituation, är ju dock inte hållbart.

Få svar på din fråga

Undrar du något om vett och etikett i arbetslivet?
Mejla din fråga till
redaktion@finansliv.se

Det är här detta med vikten av självledarskap kommer in i bilden. Förutom att chefen självklart har ett övergripande arbetsgivaransvar så har vi ju faktiskt alla även ett eget ansvar för vår situation på jobbet. Det är ju ingen som kommer att tacka dig för att du sliter ut dig.

Jag brukar prata om att det viktigt att agera med integritet och att det även väcker respekt, vilket brukar gagna alla inblandade parter.

I det här fallet har säkert din chef vant sig vid att det är okej att skyffla över extrauppgifter på dig. Mitt förslag är därför att du vänligt men bestämt börjar påpeka att det inte är möjligt för dig att ta på dig mer, och det med hänvisning till att det går ut över kvaliteten på utförandet av dina ordinarie arbetsuppgifter. Signalera att du värnar om att saker och ting alltid ska skötas korrekt och leda till ett för företaget bra resultat. Om det passar sig kan du ju också erbjuda dig att hjälpa till att tänka hur dessa extrauppgifter kan lösas på ett annat sätt inom organisationen. Lycka till!

Svaret gavs i november 2019.