Karl Erlandzon, VD Lifeplan, varför är oberoende rådgivning viktigt?
Lifeplan.se ger oberoende pensionsrådgivning via algoritmer till anställda i flera stora bolag som företaget har som kunder. För sin tjänst fick bolaget utmärkelsen "Årets försäkringsförmedlare liv" vid Insurance Awards 2014.
– Ett oberoende säkerställer att man bara har ett intresse, det som är bäst för kunden och individen. Mycket av den försäljning som sker är i dagsläget är försäljning mer än rådgivning. Det finns en väldigt stor kunskapsbarriär att ta sig igenom i de här komplexa frågorna för gemene man. De flesta behöver hjälp och har svårt att granska de olika råden. Då är det viktigt att rådgivaren bara jobbar för mig.
Hur tar ni betalt?
– Vi har en fast avgift i vår tjänst. Vi tar betalt rakt av sen ger vi algoritmbaserad rådgivning. Det är viktigt för oss att intjäningen inte är relaterad till råden och att den inte betalas av leverantörerna utan kunderna.
Hur får ni in data i era system?
– Vi får fullmakt från kunden att hämta in avgifter, all information om deras pension. Vi täcker in premiepension, privat pension och tjänstepension, många har olika försäkringar hos olika företag. Den försäkring man har hos bolag A kan ha andra avgifter på samma fond än bolag B. Det har vi koll på. Vi hjälper individen att hitta rätt risknivå, optimal riskspridning i portföljen och att hitta bra fonder.
Ni har bara företagskunder ofta stora som exempelvis Ikea, varför?
– Vi är systerbolag till Benify en förmånsadministratör som hjälper företag med förmåner. Vi har valt att gå via arbetsgivaren vilket gör att informationen finns bra integrerad så att kunderna lätt och enkelt kan använda tjänsten. Det är ett komplicerat område som kräver viss förklaring. På stora företag finns kompetens att upphandla detta. Att sälja på stan skulle vara något helt annat.
Tror du att det finns betalningsvilja hos privatpersoner?
– Det är svårt att få någon att betala för något som de tror att de har fått gratis tidigare. Det finns ju inom private banking, wealth management men gemene man har svårt att avgöra vilka tjänster som är bra.
Tror du att det kommer att finnas en växande marknad för oboeroende rådgivning?
– Det beror på vad man kommer fram till om provisionsförbud, hur hårt kommer det att bli. Det har stor påverkan på hur de etablerade modellerna inom bank och försäkringsförmedling kommer att utvecklas.
Skulle det enligt dig gå att vara anställd i en bank och ha oberoende rådgivning?
– Om man tar betalt för rådgivningen och inte har egna produkter och inte tar kick-backs, då kan det gå. Sedan skulle man kunna ha intjäning på bolån till exempel där det är tydligt att man inte är oberoende. Problemet i dag är otydligheten.
Vad är ert nästa steg som bolag?
– Vårt systerbolag är etablerat i flera länder och tanken är att vi så småningom ska hänga med på marknader där finansiella beslut om pension är viktigt. Vi vill också fortsätta växa och bredda verksamheten i Sverige.
Unn Edberg