Gå direkt till textinnehållet
Paula Fagerlund, kommunikations- och webbchef på Dina försäkringar. Klädd i svart tröja och spräcklig scarves. Fotograferad sittande vid bord framför fönster. Vilar huvudet mot näven.
Paula Fagerlund, kommunikations- och webbchef på Dina försäkringar.

Karriärintervjun: Paula Fagerlunds passion för kommunikation

Paula Fagerlund har jobbat större delen av sin karriär i försäkringsbranschen. Men det är alltid tekniken som har varit grunden – vilket öppnat för nya sätt att kommunicera med kunderna.

Finansliv besöker Paula Fagerlund, kommunikations- och webbchef på Dina Försäkringar, på bolagets kontor i Gamla stan i Stockholm. Hon berättar snabbt och engagerat om företagets satsningar på digital kommunikation och verkar trivas med sin roll.
– Jag gillar att jobba med varumärken som har ett syfte. Och är stolt över att jobba här. Jag gillar det genuina – att vi bryr oss om, säger Paula Fagerlund.
Paula Fagerlund hamnade i försäkringsbranschen av en slump. I slutet av 1990-talet pluggande hon ekonomi på Stockholms Universitet och jobbade extra i kundtjänsten hos Europeiska reseförsäkringar. Hon blev snabbt intresserad av tekniken bakom systemen och landade snart på IT-avdelningen.
– Sedan dess har jag jobbat med teknik, men inom kommunikationsområdet. Jag kommer från det digitala och har lärt mig print och det analoga på vägen.

Efter några år på Europeiska reseförsäkringar blev Paula Fagerlund marknadschef på Insplanet, en prisjämförelsesajt för försäkringar. Därefter provade hon på livet som egen företagare och drev en kommunikationsbyrå tillsammans med sin make. Han är programmerare och tillsammans har de gjort lärande spel för barn om programmering och matte. Teknik är ett intresse för hela familjen och även sönerna på nio och tretton år hjälper till och programmerar. Sedan 2012 är Paula Fagerlund anställd hos Dina försäkringar.
– Det var en nyttig resa, att jobba i andra branscher, för det ger nya perspektiv att ta med sig in i den här ganska traditionella branschen.
Europeiska reseförsäkringar var tidiga med digitalisering och Paula Fagerlund startade Resedagboken, som kom till nytta under tsunamin 2004. Resedagboken blev startskottet till flera teknikbaserade produkter som är bra för kunderna utan att direkt koppling till försäkring.
– Jag skulle inte kunna jobba på ett ställe där allt handlar om att sälja och hur stora marginalerna är. Det är viktigt att det finns en riktig känsla bakom. Att det finns en nytta.

Dina försäkringar består av 13 bolag med egen vd och styrelse, och hette fram till 2006 Sockenbolagen. Första kontoret startade 1768 som Knäreds Brandstodsbolag. Försäkring har en viktig roll i samhället, men Paula Fagerlund berättar att det finns stor grupp av unga vuxna (25-35 år) som har dåliga kunskaper om försäkringar.
– Det har varit den stora utmaningen här. Att hitta sätt att kommunicera med våra kunder, men också hitta dem som är yngre och på väg att köpa sin första försäkring.
Därför skapade Paula Fagerlund Dina Labs. Som tema valdes ”stress och psykisk ohälsa”. Något som berör många och är en viktig samhällsfråga. Genom att använda öppen källkod från MIT skapades appen Dina Relax, om mäter hur stressad man är. Därefter har det blivit ett antal appar, senaste är en app man blåser i för att få ner pulsen.
– Kärnan är hur vi kan göra nytta på ett roligt tekniskt sätt. Det är idén med innovationslabbet. Det är en process som vi i nästa steg vill ta in i organisationen överlag. Hur jobbar vi innovativt med våra affärsmodeller?

Paula Fagerlund konstaterar att unga vuxna är tekniska och tilltalas av kommunikation som bygger på teknik, den får inte fördumma och gärna vara lite spännande. Spelet Dina Risker är skapat för att göra unga medvetna om riskbeteende. Senaste kampanjen Badrumsbekännelser lades ut som en film på Youtube och har visats över 400 000 gånger.
– Våra senaste två kampanjer har överträffat sina mål löjligt mycket. Youtube-kanalen är ganska ny för oss. Vi har haft särskilt svårt att nå yngre män. Men med Badrumsbekännelser var det dem vi nådde.
Blickar vi framåt är planen att fortsätta göra bra saker baserat på tekniska lösningar. Inom marknadsföring kan det handla om machine learning. Det handlar mycket om teknik och innovation men om Paula Fagerlund får bestämma – med mycket hjärta och känsla.

Text: Agnetha Jönsson
Foto: Oskar Omne

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord