»Kundernas intresse för hållbarhet är en enorm möjlighet för finansbranschen«

»Kundernas intresse för hållbarhet är en enorm möjlighet för finansbranschen«

Jacob König från Fair Finance Guide tycker rådgivarna ska börja använda mer konkreta hållbarhetsexempel på kundmötet.

Jag läste en tweet häromdagen om en hållbarhetsexpert som varit på sitt första rådgivningsmöte på banken. När de kom in på hållbarhetsfrågor passade rådgivaren på att fråga kunden om det bästa tipset för att minska sin klimatpåverkan. Kundens svar: »Var du placerar dina sparpengar.«

Finansbranschen spelar en nyckelroll roll för att lösa de globala hållbarhetsproblemen.

Finansbranschen spelar en nyckelroll roll för att lösa de globala hållbarhetsproblemen. Till och med tungviktare som chefen för Storbritanniens centralbank, Mark Carney, har sagt att finansbranschens agerande avgör om vi ska kunna rädda klimatet och nå de globala hållbarhetsmålen, genom att styra pengarna i en hållbar riktning.

Jakob König. Foto: Linus Meyer

Bland Sveriges befolkning blir alltfler medvetna om att spar- och pensionspengarna påverkar hållbarhetsfrågor, och intresset för hållbart sparande ökar starkt. Ändå är det få som gjort ett medvetet val och ännu färre som vet hur hållbart valet egentligen är. Det finns en djungel av information och ingen vet riktigt vad man kan lita på. De senaste åren har initiativet Fair Finance Guide avslöjat hur svenska fonder investerar i företag som kopplas till skövling av regnskog, klimatvärstingar, vapenexport till diktaturer och kränkningar av mänskliga rättigheter. Trots löften om ansvarsfulla investeringar.

Efter att ha jobbat snart 15 år med hållbarhetsfrågor i finansbranschen är det tydligt att konsumenterna och branschen fortfarande lever i olika världar. Konsumenternas förväntningar är långt högre än vad branschen lever upp till. När exempelvis en bank tycker sig ta ett stort steg framåt och slutar investera i företag som till största del utvinner kol reagerar många kunder med »va, investerade ni mina pengar i kolbolag?!«.

Konsumenternas ökande intresse för hållbara val innebär en enorm möjlighet för finansbranschen. Men då krävs att konsumenttrycket får möjlighet att slå igenom. Alla dessa miljoner svenska hållbarhetsintresserade måste få hjälp att välja mer hållbart och ställa högre krav. Här spelar de finansiella rådgivarna en nyckelroll, de som kan fånga upp kundernas önskemål och leda dem rätt. Men det kräver att rådgivarna har rätt förutsättningar och rätt kunskap. Hållbarhetsfrågor är komplexa och kunderna behöver hjälp att hitta produkter som rimmar med deras önskemål.

Ett tips till rådgivarna är att verkligen försöka ta reda på vad kunderna vill ha, och använda konkreta exempel.

Ett tips till rådgivarna är att verkligen försöka ta reda på vad kunderna vill ha, och använda konkreta exempel. Är till exempel flygande något kunden bekymras över? I så fall kanske pensionspengarna inte ska investeras i flygbolag. Bara Ryanair är en av de tio största utsläppskällorna av växthusgaser i Europa. Eller vill kunden att pengarna ska göra tydlig miljönytta, exempelvis genom att finansiera ny grön energi? Om det inte finns sådana produkter (nej det gör det knappt) så mejla marknadsavdelningen och säg att det efterfrågas!

Om klimatsmart sparande är viktigare än att minska sitt direkta klimatavtryck låter jag vara osagt, därom tvistas det. Men att finansbranschen spelar en avgörande roll för att rädda klimatet det vet vi. Det innebär att alla som har en del i branschen kan påverka i rätt riktning. Det tror jag skulle göra alla gladare, både kunderna och de som jobbar i branschen.

publicerad
20 augusti 2019
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Följ @Finansliv på Instagram